HomeKennisbankUser Generated Content
Lokale zoekmachine optimalisatie

User Generated Content

User Generated Content (UGC) wordt letterlijk vertaald met “gebruiker-gegenereerde inhoud”. Met andere woorden content die door de gebruiker wordt geschreven. Wat is het? Voordelen, nadelen en tips.

Vrijblijvend advies? Klik hier


Zoekmachines en User Generated Content

Zoekmachines gedijen op een gestage stroom van unieke content, maar het kan moeilijk zijn voor SEO’s en webmasters om voortdurend die behoefte te voeden. User-generated content is een manier om een gestage stroom van unieke content te produceren, en zo je website aantrekkelijker te maken voor zowel klanten als zoekmachine bots. Het openstellen van je website rondom user-generated content zal niet alleen bijdragen aan je SEO-strategie, het zal uiteindelijk helpen je beter te verbinden met de bezoekers van je site, het bouwen van naamsbekendheid en bieden van kwalitatieve content; allemaal grote bijdragers aan zoekmachine optimalisatie.

Wat is User Generated Content?

User Generated Content is informatie die door gebruikers van een medium wordt aangeleverd. Andere gebruikers hebben hier toegang tot en kunnen deze informatie weer gebruiken. Een goed voorbeeld van een User Generated Content is Wikipedia.social media

Andere voorbeelden van User Generated Content zijn:

  • Blogs
  • Wiki’s (zoals wikipedia, maar ook vele anderen)
  • Fora (forums)
  • Video’s (YouTube, Dumpert e.d.)
  • Videogames (Mods, gebruikers die aanpassingen maken aan een bestaand spel)
  • Reviews

Voordelen User Generated Content

De eigenaar van het platform waarop de content wordt geplaatst ziet zonder iets te doen zijn platform groeien. De vindbaarheid van het platform wordt beter en dat zorgt weer voor meer bezoekers. Een ander voordeel is dat de geloofwaardigheid en klantloyaliteit van een platform stijgt, wat weer zorgt voor meer interactie en stijgende, of aanhoudende afname van producten en diensten.

Nadelen User Generated Content

De inhoud van de content kan onprofessioneel of ongewenst zijn. Sommige bezoekers gebruiken een platform voor het uiten van frustraties of emoties, wat het platform niet ten goede komt. Dit maakt het beheren van een platform arbeidsintensief.

Voorbeeld User Generated Content

In de onderstaande afbeelding kunt u zien hoe Belkin gebruik maak van user generated content. Ze hebben een leuke en creatieve actie opgezet en vragen daarna aan de bezoekers of ze een foto met hun creatie willen achterlaten, zodat ze andere bezoekers weer kunnen inspireren en zo het product dus vaker verkopen.

User Generated Content

Tips voor User Generated Content binnen SEO

Allereerst: om goed gebruik te maken van UGC is het belangrijk dat de content door beheerders gelezen wordt. Besteed hier tijd aan, want dit kan erg waardevol zijn.

  • Zet een interactief forum op.  Dit is vaak de basis van UGC-implementatie. Op zo’n forum kunnen bezoekers vragen stellen en antwoord geven op een vraag van een andere bezoeker. Hierdoor ontstaat er een nauwere band met en tussen bezoekers, waardoor de klantloyaliteit stijgt.
  • Vraag uw bezoekers om een foto met een vermelding van de functie van uw product(en)/service
    Wanneer u uw bezoekers vraagt om een review van uw product of service achter te laten, kunnen andere bezoekers hier hun voordeel mee doen. Ze krijgen nuttige informatie van een betrouwbare, niet-bevooroordeelde bron.
  • Beloon bezoekers voor het plaatsen van user generated content. Je kunt bijvoorbeeld een kleine prijs verloten onder klanten die een review hebben achter gelaten. Zo heeft Coolblue de beste review van de week; een soort wall of fame voor de beste reviews waar wekelijks een waardebon weggeven.
  • Nieuwe ideeën inspireren, communicatie met klanten. Lees hier onder verder.

Zoekwoorden halen uit User Generated Content

vergrootglasAls bezoekers op je site commentaar kunnen posten, afbeeldingen kunnen uploaden en deel kunnen nemen aan forumdiscussies, geeft dit je de mogelijkheid om precies te zien hoe gebruikers/klanten praten over je producten en diensten. Dit kan van onschatbare waarde zijn bij zoekwoordenonderzoek voor je SEO campagne. Ook kom je zo in contact met, of blijf je dicht bij je doelgroep.

Door te kijken naar de taal die je klanten gebruiken en de zinnen die over een aantal verschillende postings worden herhaald, zul je in staat zijn om long tail keywords te achterhalen die van onschatbare waarde zijn in on-page optimalisatie.

User Generated Content als een bron voor je eigen inhoud

Oplossen van problemen

Een van de grootste uitdagingen voor webmasters en SEO’s is het creëren van hun eigen stroom van unieke content voor hun websites. User Generated Gontent is een geweldige bron voor blog onderwerpen. Door het monitoren van de UGC op je website, kunt je een goed idee krijgen van waar je bezoekers over praten, wat de vragen zijn die ze kunnen hebben over je producten en diensten, alsmede bijbehorende problemen die zij hebben met de industrie in het algemeen. Dit is een rijke bron van de informatie die kan worden ontgonnen.

Ook kan op deze manier de klantenservice verlicht worden, door vragen op de website op te lossen, bijvoorbeeld door het aanbieden van blogberichten over specifieke onderwerpen, maar ook door direct te reageren op berichten.

Timing van blogberichten

Blogonderwerpen die op het juiste moment worden gepost kunnen erg waardevol zijn. Trends en aankomende evenementen of gebeurtenissen waar je niet aan gedacht had (denk aan het ingaan van een nieuwe wet) kunnen via User Generated Content worden gesignaleerd om op specifieke belangen en interesses van je klantenbestand in te kunnen spelen.

User Generated Content en communiceren met je klanten

megafoonDit is een ander gebied dat is met name belangrijk is voor e-commerce sites. Het inschakelen van reviews, getuigenissen (testimonials), en aanbieden van klantenfora kan een fantastische manier zijn om inhoud voor je site te genereren, maar dit moeten worden gecontroleerd.

Als een klant een probleem met je dienst heeft, of een klacht over een product, zullen andere klanten kijken naar hoe goed je omgaat met de klacht. Dus wees snel en beleefd in je antwoorden. Het is ook belangrijk om een sterke spamfilter gebruiken op je site om te voorkomen dat het krijgen van een vloed van spammy content . Zoekmachines haat spam zo veel potentiële klanten, en je wilt het ontstaan ervan zoveel mogelijk te beperken.

Extra tip: als je zelf het systeem hier achter bouwt, zorg er dan voor dat alle links die in de reacties verschijnen op nofollow staan ingesteld.

Een out-of-the-box tip:

Geef klanten korting bij het leveren van rijke User Generated Content. Even in het voorbeeld van telefoon-reparaties; denk aan: wat was je probleem, welk merk gebruikte je, wat was de oplossing, en een beoordeling van de website.

ideemannetje

Vragen over dit onderwerp of benieuwd hoe wij je hierbij kunnen helpen?  Wees er dan eerder bij dan je concurrent! Kijk op onze zoekmachine optimalisatie pagina of neem contact op met Sylvester de Vries via +31 (0)30 227 05 94 of stuur een e-mail naar info@epurple.nlBekijk Epurple.nl voor meer uitgebreide informatie.

Vrijblijvend adviesgesprek

Laat hier je gegevens achter en er wordt binnen één uur contact met je opgenomen.