HomeKennisbankToename van gesproken zoekopdrachten
Google algoritme update

Toename van gesproken zoekopdrachten

Voice search – gesproken zoekopdrachten

Voice search gaat de manier waarop we zoekopdrachten indienen veranderen. Er is een toename in gesproken zoekopdrachten. Dit heeft effect op de zoektermen en de manier waarop de zoekopdracht gebouwd is. Steeds meer mensen spreken namelijk de zoekopdracht in via mobiele apparaten of zelfs desktops. Dit doen zij in plaats van het traditionele typen. Deze trend is voornamelijk te zien onder jongeren. In 2016 lag het percentage van de gesproken opdrachten ongeveer op 20%. Naar verwachting moet dit in 2020 ergens liggen bij maar liefst 50%!


Vrijblijvend advies? Klik hier

Spraakherkenning

De invloed van technologie wordt steeds groter. Veel dingen die we in het dagelijkse leven doen gaan efficiënter. Zo ook het invoeren van zoekopdrachten. Google biedt de optie om zoekopdrachten in te spreken. Op deze manier kan je makkelijker, sneller en vaker een zoekopdracht uitzetten. Het is op deze manier ook mogelijk om tijdens verschillende bezigheden een zoekopdracht in te spreken. De technologie hierachter wordt steeds beter en het vertalen van gesproken zoekopdrachten naar tekstuele zoekopdrachten gaat bijna feilloos. Apple biedt haar eigen spraakherkenningssoftware aan in de vorm van Siri. Microsoft biedt haar spraakherkenningssoftware aan onder de naam Cortana. Deze software is te vinden in Windows 10. Hier kan gebruik van gemaakt worden op desktops. De voice search van Google is ook te gebruiken op desktops door middel van de Chrome browser.

Zoektermen

Gesproken zoekopdrachten zorgen voor een verandering in de zoektermen. Mensen gebruiken een andere manier van het opbouwen van de zoekopdracht. Deze zoekopdracht bestaan vaak uit een volledige zin of vraag. Dit zijn long tail zoekopdrachten. Bij het invoeren van gesproken berichten maken mensen vaak gebruik van “praattaal”. Het gemiddelde aantal woorden dat gebruikt wordt in een gesproken bericht ligt hoger dan dat bij een getypt bericht. Mensen die gesproken berichten plaatsen hebben vaak een specifieke vraag als zoekopdracht. Zij willen dan ook graag een specifiek en snel antwoord.

Short tail vs long tail

Zoektermen zou je kunnen opdelen in de volgende twee categorieën: short tail en long tail. Termen bestaande uit vier of minder woorden noemen we in dit geval short tail. Zoektermen langer dan dit aantal woorden noemen we long tail. Een short tail zoekterm zou bijvoorbeeld zijn: Bakkerij Utrecht. Dezelfde opdracht in een long tail zoekterm zou zijn: Verse bakkerij in de buurt van overvecht. Deze zoektermen zijn vaak specifieker.

Featured snips

Om de gebruikers sneller antwoord te geven gebruikt Google featured snips. Dit is het uitgangspunt van Google om het beste zoekresultaat direct te tonen. Een Google Featured Snippet is een SERP-functie, weergegeven in box die soms optreed boven de organische zoekresultaten. Meestal bevat een Featured Snippet voornamelijk tekst, maar ook toont het meteen de weersvoorspelling of de beschikbare vluchten van diverse vliegtuigmaatschappijen. Hierbij wordt soms de bron van het antwoord gegeven. De Google Featured Snippet probeert, zoals de naam al verklaart, direct antwoord te geven op de vraag van de zoeker.

Voor de ondernemer

Het is voor jou als ondernemer belangrijk dat je inzet op gesproken zoekopdrachten. Belangrijk is dat je relevante content plaatst op je website in plaats van enkel zoektermen. Daarnaast kun je de lijst met zoekwoorden waarop je adverteert, uitbreiden met langere zoektermen. Denk hierbij goed na over de verschillende fasen waar een klant zich in kan begeven. Het achterhalen van deze fase bij een klant is makkelijker met long tail zoektermen dan met short tail. Wil je meer weten over hoe je verschijnt in Google featured snipped, lees dan het kennisbank artikel: Hoe verschijn je in Google featured snippet.

Vragen over dit onderwerp of benieuwd hoe wij je hierbij kunnen helpen?  Wees er dan eerder bij dan je concurrent! Kijk op onze zoekmachine optimalisatie pagina of neem contact op met Sylvester de Vries via +31 (0)30 227 05 94 of stuur een e-mail naar info@epurple.nlBekijk Epurple.nl voor meer uitgebreide informatie.

Vrijblijvend adviesgesprek

Laat hier je gegevens achter en er wordt binnen één uur contact met je opgenomen.