HomeKennisbankLinkbuilding in 7 stappen
Lokale zoekmachine optimalisatie

Linkbuilding in 7 stappen

Een van de technieken binnen zoekmachine optimalisatie om Link Juice te laten stromen is Linkbuilding. Een deel van linkbuilding ligt op het gebied van zoekmachine marketing. Linkbuilding kun je uitbesteden, maar een groot deel kun je zelf. Hier 7 goede tips voor jouw linkbuilding strategie.

Vrijblijvend advies? Klik hier

Wat is Linkbuilding?

Op het gebied van zoekmachine optimalisatie, gaat linkbuilding over activiteiten gericht op het verhogen van het aantal en de kwaliteit van inkomende links naar een webpagina. Simpel toch?

 

passieve link buildingPassieve en interne linkbuilding

Passieve linkbuilding gaat niet over niets doen. Dit gaat over het bieden van originele en sterke content. Je bent dus zelf unieke content aan het schrijven en hoopt op ontdekking en links van derden omdat je goede content schrijft.

Tops:

  • Unieke en sterke content is iets dat een gebruiker graag leest.
  • Dit is dus ook iets dat Google graag ziet.

Tips:

  • Een online autoriteit binnen je vakgebied word je niet door alleen goede content te schrijven. Je site moet wel aangeboden en ontdekt worden.
  • Wat Google ook belangrijk vindt, zijn vernoemingen op andere websites: die wil je graag krijgen.

Enkel en alleen goede content schrijven zonder links van derden kun je doen – en originele content is iets dat Google erg graag ziet – maar het is erg moeilijk om zo ontdekt te worden en het zal veel en hard werk zijn, dat eerst een lange tijd weinig vruchten afwerpt. Ook is er geen garantie dat dit überaupt ooit vruchten afwerpt.

Net als in het offline leven: hard werken is één ding, maar je moet ook laten zien wat je doet, wil je dat de wereld er iets van meekrijgt.

 

actieve linkbuilding7 Tips voor externe linkbuilding

Heb je goede content, maar wordt dit nog te weinig aangeboden? Hier 7 tips voor actieve linkbuilding, om links te vergaren op externe websites.

1.     Directory Linkbuilding

directory linkbuildingDirectories zijn plaatsen op het internet waar (onder andere adres-)gegevens opgeslagen zijn. De Gouden Gids is een goed voorbeeld van een directory. Hierin kunnen je gegevens worden weergegeven en gevonden door gebruikers en Google om lokaal goed vindbaar te zijn. Ook zal je naam en adres worden gelinkt aan je website, die je hier vaak kan invullen.

Vrijwel altijd worden aan links in een directory Rel Nofollow links toegevoegd. Directories gaan dus vooral over lokale SEO. Ook worden gegevens die je hier invoert vaak gemarkeerd met microdata.

Algemene directories

Schrijf je bedrijf of website in bij online directories. Zo gaat Google je pagina vinden en linken aan bepaalde woorden, die je hier vaak in kunt vullen als keywords, zoekwoorden, of die gehaald kunnen worden uit een samenvatting die je soms moet opgeven..

Niche directories

Veel niches hebben eigen online directories. Door je hier bij aan te melden zien zoekmachines dat jouw pagina relevant is voor een bepaalde niche en dus voor bepaalde zoekwoorden.

Lokale directories

  • Lokale directories zijn belangrijk voor Local SEO. Om goed gevonden te worden binnen Utrecht, is het handig om het voor zoekmachines makkelijk te maken erachter te komen dat jouw bedrijf in Utrecht zit. Meld je ook aan bij Google Mijn Bedrijf.
  • City Guides

2.     Linkruil

Op verschillende manieren kunnen links worden uitgewisseld. Dit kan bijvoorbeeld door op je koekjes website te zetten dat je ergens meel kunt kopen.

Link partners voor linkbuilding

Dit is een onderdeel van affiliatie, of affiliate marketing.

Veel websites, zoals Startpagina’s, bieden ook een optie tot linkruilen aan. Soms kun je zelfs een gratis link plaatsen zonder backlink vanaf een eigen domein. Echter, dit zijn vaak geen goede websites, die nauwelijks relevant zijn en een hoog spam-gehalte hebben. Daarom is linkjes ruilen inmiddels achterhaald en brengt het soms alleen maar narigheid met zich mee (bijvoorbeeld een penalty van Google).

3.     Gast column / blog / interview schrijven

interviews voor linkbuildingJe kunt een specialist binnen een specifiek vakgebied, een klant of spraakmakende gast uitnodigen voor een lunch of diner, deze interviewen en een blogartikel schrijven met links naar of vernoeming van deze specialist. Deze journalistiek-achtige praktijk verhoogt uiteraard de gezaghebbendheid van je artikelen.

4.     Sponsoring

Let op: dit is een praktijk die Google niet waardeert, maar het is en blijft een manier om links te vergaren. Zorg er wel voor dat je link niet op een “gesponsorde links”-pagina op een website verschijnt. Ook

sponsoring voor linkbuildingStel: jouw Mooie Schoenen-pagina wordt vermeld op een externe website. Jij denkt “hé daar wordt positief over mijn bedrijf geschreven” en wil dus een link vanaf die website. Je neemt contact op.

Beste beheerder,
Ik zie dat u mijn Mooie Schoenen vernoemt. Zou u zo 
vriendelijk willen zijn op de tekst “Mooie Schoenen” 
een link te plaatsen 
naar http://www.mijnwebsite.nl/mooie-schoenen.php?
Groetjes,
Beheerder
van Mijn

De reactie:

Natuurlijk! Dat is dan 124 Euro exclusief btw.
Groetjes,
Loes
Van DeBesteSchoenenHier
B.V.

Dit zijn geen ongebruikelijke berichten. Overweeg: de kosten vs de linkkracht van het domein en de specifieke pagina; de spam-score; de relevantie van het artikel; komt er een nofollow link (zie Link Juice: Rel Nofollow – Paars Blok). Een populaire vuistregel is dat wanneer je betaalt (in welke vorm dan ook) voor een vermelding, de link een nofollow tag moet bevatten.

5.     Bied aan wat gevraagd wordt

vraag-en-aanbodAllereerst: doe zoekwoordenonderzoek gericht op je doelgroep, en schrijf vervolgens originele content die gebruikers willen delen en waarnaar beheerders van relevante websites dus links naar willen plaatsen.

Denk als een gebruiker; zoek naar wat gebruikers willen en bied dit aan. Zo komen gebruikers eerder organisch op je website en zullen externe bronnen eerder naar jouw pagina linken. Schrijf relevante content en maak je content zo uniek mogelijk. Geef extra tips, schrijf origineel: werk aan de winkel.

Schrijf tenslotte passende Title Tags om bezoekers op je website te laten belanden.

6.     Bied als bedrijf onderzoeksplaatsen aan voor universiteiten

Universiteiten hebben vaak websites die Google ziet als gezaghebbend (met authority) en kan zo enorm sterke links opleveren. Bovendien is een professioneel uitgevoerd onderzoek voor jouw bedrijf vaak intern ook goed bruikbaar. Zo kan het zijn dat je Link Juice vergaart vanaf websites van universiteiten.

universiteiten

Ook kun je de resultaten van de onderzoeken gebruiken in Blogs, met links naar (nu) gezaghebbende promovendi.

7.     Brancheverenigingen

Waarom je lid zou moeten worden van een branchevereniging:

  1. Van branchegenoten– wat niet per definitie concurrenten zijn – kun je leren. De praktijk afkijken; backlinks overnemen; discussiëren over goed werkende technieken en netwerken.
  2. De websites van brancheverenigingen vormen aparte directories wat je lokale bedrijfsinformatie voor Local SEO goed kan verspreiden.
  3. Bij sommige brancheverenigingen zal er geen Rel Nofollow tag link staan, waardoor er dus Link Juice naar je website stroomt.

Vragen over dit onderwerp of benieuwd hoe wij je hierbij kunnen helpen?  Wees er dan eerder bij dan je concurrent! Kijk op onze zoekmachine optimalisatie pagina of neem contact op met Sylvester de Vries via +31 (0)30 227 05 94 of stuur een e-mail naar info@epurple.nlBekijk ook zeker onze speciale dienstpagina over Linkbuilding voor meer uitgebreide informatie.

Vrijblijvend adviesgesprek

Laat hier je gegevens achter en er wordt binnen één uur contact met je opgenomen.