Wil jij met je merk onder de aandacht komen bij je doelgroep, dan is social media dé uitkomst. Met social media kun je de interactie aangaan en je naamsbekendheid vergroten. Ook in 2020 zal social media belangrijk blijven. Waarschijnlijk ben je bekend met Facebook en weet je ook ongeveer wat Instagram en Twitter is. Er zijn nu een aantal social media kanalen met een opmars bezig die je zeker ook in 2020 in de gaten kunt houden. Welke social media kanalen zijn interessant voor je marketing doelstellingen? Dat en meer ga ik je vertellen.
Waar Instagram begon als etalage voor je mooiste insta perfect foto’s, is het tegenwoordig meer en meer een Stories only platform. Scrollen lijkt daarmee in 2020 verleden tijd te worden, swipen is de handeling die we dan massaal gaan beoefenen.
Maaike Janssen – Social Media Marketing Specialist
Facebook is misschien wel het bekendste social media platform en dat is niet zo gek. Facebook bestaat al vanaf 2004 en is sinds die tijd alleen maar gegroeid. In 2020 verwacht ik dat het aantal gebruikers van Facebook zal afnemen, een trend die dit jaar al zichtbaar was. Maar van de gebruikers die blijven, zullen er meer en meer alleen actief worden in de Facebookgroepen. Over Facebookgroepen heb ik het eerder gehad. De verbeteringen en nieuwe functies voor Facebookgroepen zullen ook in 2020 steeds blijven toenemen. Als merk is het belangrijk om een goede Facebookpagina te hebben, actief in te haken op relevante momenten en de conversatie aan te gaan met de doelgroep. Daarnaast is het in 2020 ook interessant om zelf een groep op te richten of als merk/bedrijf mee te praten in een Facebookgroep.
De aankoop van Instagram door Facebook was in 2012 een bijzondere zet. Deze beslissing heeft voor Facebook heel goed uitgepakt. Ze hebben hiermee de concurrentie de kop in gedrukt, maar met Instagram hebben ze een steeds populairder wordend platform in handen. Instagram was in 2019 een van de grootste stijgers.
Door de introductie van Insta Stories in 2017 (schaamteloos gejat van Snapchat) is Instagram mateloos populair. Waar het platform eerst begon als etalage voor je mooiste insta perfect foto’s, is het tegenwoordig meer en meer een stories only platform. Scrollen lijkt daarmee in 2020 verleden tijd te worden, swipen is de handeling die we dan massaal gaan beoefenen.
Als merk of bedrijf kun je ook aanwezig zijn op Instagram. Middels Insta stories advertenties of gewoon organisch. Wanneer je al een zakelijk instagram account hebt, kun je vandaag al beginnen met het plaatsen van Stories. Dit kan een video of een foto zijn in een verticale vorm. Je kunt teksten en filters toevoegen. In 2020 is het belangrijk dat je met stories gestart bent. Dus begin vandaag nog! Probeer vooral veel uit en wees creatief. Zo kun je bijvoorbeeld een poll toevoegen aan je Insta Story of een andere interactieve knop toevoegen.
Sinds 2003 kunnen mensen op een zakelijke manier met elkaar connecten via LinkedIn. Sinds de overname door Microsoft groeit het platform gestaag. De nieuwe functies zorgen ervoor dat het platform steeds interessanter wordt voor merken en bedrijven. Voor naamsbekendheid, conversatiestarter of als werkgever. Doordat LinkedIn zo aan het investeren is in interactiemogelijkheden en functionaliteiten verwacht ik dat LinkedIn in 2020 nog meer zal groeien. Als merk en bedrijf kun je inspirerende en relevante content delen. In blog/post vorm maar zeker ook in video! Ook video zal op LinkedIn steeds belangrijker worden. Ook kun je op LinkedIn een zakelijk evenement aanmaken. Dit kun je op verschillende plekken delen, waardoor het bereik van je evenement steeds meer toeneemt. Ook als advertentie platform is LinkedIn verbeterd. Je kunt nu bijvoorbeeld bredere doelgroepen bereiken en de advertentie opties zijn ook uitgebreider.
Een social media platform wat je wellicht al snel over het hoofd ziet. Toch is Pinterest here to stay. Wanneer jeeen webshop hebt of een lifestyle gerelateerd product of dienst, dan is Pinterest interessant om op actief te zijn. Mensen oriënteren zich op Pinterest, ze zijn bezig met wat ze ooit willen of met iets wat ze in de (nabije) toekomst nodig hebben. Zoals bijvoorbeeld voor een bruiloft, een nieuwe woning inrichting of een nagerecht tijdens Kerst. Maar ook lifestyle keuzes zoals bespaartips, stedentrips do’s en dont’s en tips voor omgang met stress. Wanneer je een overtuigende ‘Pin’ hebt, trek je de aandacht bij deze hoog geïnteresseerde doelgroep. Een overtuigende pin kan een pin zijn met een goede titel, mooie afbeelding of video en extra informatie. De zogenaamde Rich Pin
Snapchat
Het is een populaire opvatting dat Snapchat tegenwoordig ‘dood’ is. Ter ziele gegaan toen Instagram de story en filterfunctie introduceerde. Maar dat klopt niet. Snapchat leeft nog. Hoewel het zeker minder gebruikers heeft. De harde kern: de jongeren. Zijn er nog steeds actief. Wanneer je een jonge doelgroep hebt als bedrijf of merk, dan is het zeker nog aan te raden om actief te zijn op Snapchat. Verkoop je bijvoorbeeld schoolspullen of geef organiseer je toffe kinder/jongerenfeesten? Dan zit op Snapchat je doelgroep. Plaats stories en ga de interactie aan!
TikTok
Waar de jongere doelgroep tegenwoordig nog massaler op te vinden is, is TikTok. Dit is het voormalige Musical.ly. Op TikTok kun je korte video’s plaatsen van 15 seconden, het liefst ondersteund met muziek en veel humor. TikTok is echt aan een opmars bezig en is wereldwijd razend populair. Als je gebruik wilt maken van de First movers advantage dan moet je nu aanwezig zijn op TikTok. Maak het onderdeel van je social media strategie. Niet alleen als je Generatie Z wil aanspreken, de verwachting is dat TikTok nog veel groter gaat worden in de toekomst. Maak dus vandaag nog een bedrijfsprofiel aan, zodat TikTokkers je kunnen volgen. Maak bijvoorbeeld een video met een hashtag challenge of daag mensen uit om op je video in te haken door een duet video.
Twitter was een aantal jaar geleden ‘het’ platform. Je moest daar trending zijn en alle belangrijke mensen lieten op Twitter van zich horen. Twitter heeft sinds zijn hoogtepunt met name gebruikers verloren. Toch is het vogeltje niet van zijn stokje gevallen. Twitter is nog steeds een plek waar mensen hun meningen uiten en nieuwtjes de lucht inslingeren. Kijk maar naar websites zoals: ‘Dit is waarom mensen op Twitter zitten en ‘De Beste Social Media’. Zij kunnen nog hele artikelen vullen met wat er allemaal getwitterd wordt. Op Twitter worden vooral like-minded people gezocht en doen mensen hun beklag over diensten. Het is voor 2020 als bedrijf nog steeds belangrijk om via Twitter bereikbaar te zijn en mee te praten indien dit gewenst is. Ook kan je van Twitter veel leren. Bijvoorbeeld: Hoe denken de meeste mensen over bepaalde zaken en welke trends zijn er zichtbaar?
Is WhatsApp een ‘social media’? Daar zijn de meningen sterk over verdeeld. Ongeacht of we het social media kunnen noemen of niet. Er zijn wel degelijk kansen via WhatsApp voor bedrijven. Steeds vaker kiezen mensen voor een benadering via WhatsApp, LiveChat of Messenger in plaats van via e-mail of telefoon. Met de komst van WhatsApp bots en andere chatbots kun je iemand steeds sneller en minder tijdrovend helpen. Over het gebruik van chatbots is ook veel te zeggen, maar het toevoegen van een WhatsApp functie bij je contactmogelijkheden kan voor veel positieve interactie zorgen.
Youtube
Video is de toekomst op vrijwel alle social media kanalen. Youtube bestaat voor 99% uit video en ook voor je bedrijf kan dit essentieel zijn. Plaats bijvoorbeeld uitleg video’s over je product of dienst of geef een kijkje achter de schermen van je bedrijf. Daarnaast is het ook goed mogelijk om binnen Youtube te adverteren. Youtube video’s kunnen goed gevonden worden bij zoekresultaten en je kan de video’s toevoegen aan je website.
Conclusie
Wat betreft social media heb je voor nu en in 2020 heel veel keus. Kijk vooral wat je wilt bereiken met je social media en welke doelgroep je wilt aanspreken. Feit is wel dat actief zijn op de juiste social media je bedrijf flink kan laten groeien en je kan helpen je marketing doelstellingen te behalen. Vroeg aanwezig zijn op een nieuw social media kanaal zoals TikTok kan zeker zijn vruchten afwerpen. Het belangrijkste is dat je de interactie aangaat met je doelgroep op welk social media kanaal je dan ook actief bent. Dan zullen mensen je merk/bedrijf nog meer gaan waarderen en je weten te vinden wanneer ze je nodig hebben.
Welk social media platform ga jij in 2020 zeker gebruiken?