HomeKennisbank8 stappen: Online Marketing Plan
verkeersstromen in google analytics

8 stappen: Online Marketing Plan

Voordat je begint met het uitstippelen en snuffelen binnen foefjes, trucjes en strategieën – je tactieken – moet je een idee hebben van een richting die je je uit wil. Wat is je strategie: Wat is je propositie en wat wil je bereiken? Deze strategieën zet je in een Online Marketing Plan.

Vervolgens zet je die strategie om in uitvoerbare tactieken – hoe ga je de strategieën precies uitvoeren?

Vrijblijvend advies? Klik hier

Online marketing strategie bepalen

Zowel bedrijven die puur online boeren als fysieke bedrijven hebben online strategieën nodig. Maar voordat je met strategieën begint, moet er een plan komen. Een online marketing plan dat je uitgebreid en toch hanteerbaar opzet, kan het begin betekenen van een substantiële boost in omzet, bezoekers, of wat dan ook je doel is.

Online marketing vereist kennis van een breed scala van de online wereld biedt: social media, zoekmachine optimalisatie (SEO), blogs, e-mail lijsten, affiliate marketing en nog veel meer. Als deze termen je niets zeggen, zoek rustig verder naar meer informatie over online marketing.

Als je  klaar bent om je bedrijf of je product te lanceren, dan doe je onderzoek, maak je en houd je een marketingstrategie bij; zowel online als in print. Lees de stappen om uit te vinden hoe je een online marketing strategie creëert.

Stappenplan

1.   Bestudeer de concurrenten.

Bestudeer de website door zelf zo ver mogelijk te gaan in het verkoopproces. Dit is een goede manier om te achterhalen met inbegrip van hun marketing strategieën. Identificeer de vroegere en huidige marketing strategieën van je grootste concurrenten, zodat je  weet wat werkt in je bepaalde markt.

2.   Bestudeer de markt

Beslis of je deel je uitmaakt van een niche-markt. Zo ja, dan wil je je strategie richten op die demografische of niet-fysieke plaats, in plaats van alle online consumenten.

Onthou: je uit veel onderzoek is gebleken dat het je uitbuiten van een niche, en marktleider worden hierbinnen bijna altijd de basis is van groei. Denk niet te ver vooruit. Lees ook de Huffington Post online: How to Grow Your Business by Focusing on Niche Markets.

Kies de ideale consument

Bepaal je target market om je strategie op te richten. Focus de meerderheid van je online marketing budget op je ideale consument.

3.   Aap na

Je marktonderzoek moet vertellen hoeveel volgers je concurrenten hebben op Facebook, hoeveel mensen zij in hun e-mail lijst hebben, naar en hoeveel mensen reageren op hun blog posts. Dit betekent dat de klant hierop goed reageert, en deze campagnes en strategieën worden de eerste op je lijst voor jouw strategie. Aap deze succesvolle marketing strategieën van concurrenten na.

4.   Wees veelzijdig

Ja, dit is tegenstrijdig. Wees veelzijdig in je na-apen. Hier gaat het om het gebruiken van de beste strategieën en de beste kanalen. Om je naamsbekendheid te verhogen moet je een aantal marketing campagnes in een keer lanceren. Vervolgens lanceer je marketing strategieën die binnen een paar weken na elkaar van start gaan. Wees dus veelzijdig in je online marketing strategie.

5.   Ontwikkel naamsbekendheid en imago

social mediaDoe dit voordat je communiceert met je doelgroep. In de huidige marketing wereld is een merknaam even belangrijk als de strategie zelf. Je merk maakt je herkenbaar, dus kies een naam, merk, website, huisstijl en schrijf een compleet business plan voordat je je strategie lanceert.

Social media

Maak een social media-account en wijs iemand te taak toe om elke dag (of minstens twee keer per week) interessant materiaal de wereld in te sturen. Om volgers te genereren, moeten social media-accounts en blogs voortdurend worden bijgewerkt.

Content (extern en intern)

volledige website scan icoonLaat of betaal iemand (om) SEO artikelen (te) schrijven. Artikelen die populaire zoekwoorden met betrekking tot je product te bevatten, maar ook tips bieden of advies geven zijn een goede manier om mensen te laten kennismaken met je product. Ze helpen ook je website omhoog te krijgen in de zoekresultaten. SEO-geoptimaliseerde artikelen vormen een goede basis om snel en relatief makkelijk hoger in Google te komen en vormt zo een goede basis voor online marketing.

Verzamel of koop E-maillijsten

lijst icoonMensen die winkels hebben, hebben waarschijnlijk veel emails verzameld, die gebruikt kunnen worden voor maillijsten. Als je  geen e-maillijst hebt, kunt je deze kopen van online marketing bedrijven. Stuur een eerste bericht bij lancering van je campagnes en vervolgens maandelijkse of twee-maandelijkse berichten naar je (potentiële) klanten over nieuwe producten, evenementen en aanbiedingen.

Maak video’s

Maak video’s van mensen die je product gebruiken, how-to’s, unboxing video’s, of van mensen die voor je product vouchen (referenties en testimonials). Je kunt deze video’s lanceren via je website, YouTube, Vimeo, Facebook of andere kanalen om verkeer naar je website te trekken.

Koop advertenties op sites die tegemoet passen bij je markt. Communiceer je merkimago, video’s of andere productinformatie via banner-advertenties (display). Als je  niet over de vaardigheden beschikt om een goed ontworpen advertentie te maken, huur een grafisch ontwerper om een goede advertentie te maken.

Afbeelding titel Antwoord Document Gebaseerd Vragen voor AP Tests Stap 66

6.   Meet

tijd grafiek icoonHou de prestaties van je campagnes bij met Web Analytics. De eenvoudigste manier om dit te doen is het opzetten van een Google Analytics-account. Maak hierin een campagne voor elk facet van je strategie, zodat je later terug kunt kijken en zien welke de beste return on investment (ROI) had.

Overweeg ook offline advertenties te drukken die inspelen op je markt en lanceer deze op hetzelfde moment als je online marketing campagne. Het is een idee een domeinnaam te kopen die doorverwijst naar je website. En hou een Google Analytics campagne bij van het succes van de gedrukte advertentie in vergelijking met je online marketing door dit andere domein. Zo krijg je steeds meer inzicht in je markt.

7.   Wees consistent

Start je campagne in dezelfde paar dagen en weken als je methode communicatie met klanten vereist. Voer snel achter elkaar door om goede recensies op jouw- en externe websites te creëren. Wanneer je goed op je doelgroep focust, creëer je zo ook meer naamsbekendheid (brand awareness).

8.   Evalueer en pas aan

Evalueer je ROI en herhaal de strategieën die succesvol waren, wanneer je  nieuwe producten wil lanceren of je dienst opnieuw er uit wil laten springen. De succesvolle en goedkope (of nu gratis) campagnes laat je doorlopen.

Vragen over dit onderwerp of benieuwd hoe wij je hierbij kunnen helpen?  Wees er dan eerder bij dan je concurrent! Kijk op onze diensten pagina of neem contact op met Sylvester de Vries via 030 – 227 05 94 of stuur een e-mail naar info@epurple.nlBekijk Epurple.nl voor meer uitgebreide informatie.

Vrijblijvend adviesgesprek

Laat hier je gegevens achter en er wordt binnen één uur contact met je opgenomen.