HomeOnline Marketing

Online Marketing

Online marketing of internet marketing is tegenwoordig niet meer weg te denken uit een moderne bedrijfsstrategie. Het internet is zo diep geworteld in onze huidige samenleving dat elke onderneming de mogelijkheden voor online marketing moet onderzoeken. In de kennisbank beantwoorden we de vraag hoe je (online) marketing kan toepassen en geven wij jouw handige tips en tools om marketing effectief in te zetten.

Wat is Online Marketing?

Deze vorm van marketing richt zich volledig op het internet. (Online) marketing omvat internetreclame zoals zoekmachine optimalisatie, affiliate marketing, e-mailmarketing, contentmarketing, virale marketing en marketing via sociale media. In de afgelopen 10 jaar is markting via het internet uitgegroeid tot de grootste vorm van reclame. Met online marketing worden verschillende doelen gerealiseerd zoals: het opbouwen van naamsbekendheid, het uitbouwen van klantenloyaliteit, het genereren van bezoekers of het realiseren van conversies (aankoop, aanvraag, contact). Door een verschuiving in de media consumptie wordt (online) marketing steeds interessanter en belangrijker om aandacht te genereren voor producten uit alle categorieën.

Vormen van online marketing

De vormen binnen online marketing bestaan uit een ontzettend brede groep diensten die zal blijven groeien. Voorbeelden van deze services zijn: marketing, e-mail marketing, affiliate marketing, behavioral, social media marketing en zoekmachine marketing. Met name zoekmachine marketing, ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd, is de afgelopen jaren sterk in populariteit gestegen.


Artikelen binnen de categorie:

Online Marketing

verkeersstromen in google analytics

Growth hacking

Growth hacking is al een tijdje een grote speler binnen de marketingtrends. De term, voor velen nog onbekend terrein werd in het begin voornamelijk gebruikt door startups. Tegenwoordig heeft growth hacking zich echter ook geïntegreerd in de marketingstrategie van veel non-startup bedrijven. Ben je benieuwd wat het inhoudt en of het ook binnen jouw organisatie past? Lees dan snel verder!

Social media kennisbank

Influencer Marketing

Bij influencer marketing beïnvloedt een individu met een achterban (influencer) de emoties, meningen en het gedrag van de doelgroep via blogs of video’s. Een simpel voorbeeld hiervan is een youtuber die via storytelling zijn kijkers beïnvloedt. Dit kan een zeer effectieve manier zijn om je doelgroep te bereiken. Benieuwd hoe je dit het beste kan aanpakken? Lees dan snel verder!

verkeersstromen in google analytics

Nieuwe Privacywet

De nieuwe privacywet en de impact op online marketing

Het is bijna zover, nog maar even en dan gaat de nieuwe privacywetgeving van kracht. Per 25 mei 2018 geldt de nieuwe Europese privacywet; General Data Protection Regulation, in Nederland noemen we deze de AVG, Algemene Verordening Gegevensbescherming. Dit betekent dat het beleid en de werkwijze rondom het verzamelen en opslaan van persoonsgegevens van veel bedrijven zal moeten veranderen. Ben je benieuwd naar de gevolgen voor jouw organisatie en wil je weten hoe je je het beste kunt voorbereiden? Lees dan snel verder!

verkeersstromen in google analytics

Creatief shoppen via Findur

Creatief shoppen via Findur

Shoppen vanuit je lui stoel, wie doet dit nou niet? Oud studenten van de TU Eindhoven hebben dit concept wel heel erg letterlijk vertaald. Enthousiastelingen konden in het Black Friday weekend gebruik maken van een zelf rijdende bank (ja, je leest het goed) die de bankzitter naar de door hen uitgekozen fysieke winkel rijdt. Dit simpelweg door gebruik te maken van applicatie genaamd “Findur” die de gebruiker in staat stelt een winkel in de desbetreffende locatie te tonen, de fysieke voorraad weer te geven en de gebruiker te navigeren naar de door hen uitgekozen winkel.

Social media kennisbank

Guerrilla Marketing

Guerrilla Marketing

Guerrilla marketing, een vaak goedkope, opvallende en vooral effectieve vorm van marketing. Je zult het vast wel eens gezien hebben; een guerrilla marketing actie. Denk maar een aan bestikkerde bussen waarbij het lijkt alsof de deuren kaken zijn die tientallen reizigers opeet. Ook zijn er acties die minder lijken op een goed doordachte marketing uiting(dit zijn ze natuurlijk wél!). Deze (vaak ludieke) acties wekken een sterke reactie op als schrikken, lachen of zelf boosheid. Blogs, radio en televisie happen hier maar al te graag op toe omdat het vaak grappig of controversieel is. In dit blogartikel lees je kort een aantal vormen van guerrilla marketing en de voor en nadelen ervan. Tot slot geef ik enkele voorbeelden van mislukkingen en succesverhalen.

verkeersstromen in google analytics

Maak je nieuwsbrief succesvol – 6 tips

Maak je nieuwsbrief succesvol

De e mail is al bijna net zo oud als het internet. Toch blijft email marketing een enorm succesvolle manier van marketing. Veel bedrijven sturen dan ook periodiek een mail naar haar e mail bestand. Echter kan er best veel tijd gaan zitten in het opstellen van zo een nieuwsbrief. Het is dan ook belangrijk dat deze zo goed mogelijk wordt gelezen. In dit artikel hebben wij een aantal punten waar je rekening mee moet houden bij het versturen van je periodieke nieuwsbrief.

verkeersstromen in google analytics

Waarom is een mobiele website zo belangrijk?

Waarom is een mobiele website zo belangrijk?

Waarom is een mobiele website zo belangrijk? De mobiele gebruiker wordt namelijk steeds belangrijker om verschillende redenen. Het aantal mensen die in het bezit zijn van een smartphone is in de laatste jaren enorm toegenomen. We weten dat Google deze gebruiker erg belangrijk vindt en dat zij haar service hier steeds meer op gaat richten. Waarom is de mobiele gebruiker zo belangrijk?

verkeersstromen in google analytics

Google zoekbalk verdwijnt en gaat volledig over op spraak

Google zoekbalk verdwijnt! Google laat weten de traditionele zoekbalk te verwijderen en gaat volledig over op spraakopdrachten. Google heeft laten weten de traditionele zoekbalk in het weekend van 2 april te gaan verwijderen. Vanaf het begin heeft de zoekbalk gediend voor getypte zoekopdrachten. Dit is verleden tijd, Google zegt dat spraakgestuurde zoekopdrachten de toekomst zijn en gaat hier volledig op inzetten. Het typen van een zoek opdracht is dan ook vanaf heden niet meer mogelijk. Het gevolg van gesproken zoekopdrachten is dat de zoektermen veranderen van geschreven naar gesproken taal. Gesproken taal bestaat vaak uit langere zinnen. De grootste reden dat Google overgaat op spraak is dat zij bij langere zoekopdrachten specifiekere antwoorden kunnen geven.

verkeersstromen in google analytics

De korte maar turbulente geschiedenis van online marketing

De geschiedenis van online marketing

De geschiedenis van online marketing is kort maar turbulent. Tegenwoordig worden er miljarden uitgegeven aan marketing via internet. Het lijkt dan ook één van de belangrijkste marketing kanalen van deze tijd te zijn. Het sport merk Adidas maakte onlangs bekend te stoppen met reclame op televisie en al haar pijlen gaat inzetten op digitale marketing.

Echter is het wereldwijde web nog niet eens zo heel lang geleden opgericht. Daarnaast is bijvoorbeeld het grootste sociale medium Facebook nog maar net 10 jaar openbaar. De meeste lezers van dit artikel zijn waarschijnlijk zelfs opgegroeid zonder internet. Na de oprichting van het wereldwijde web zijn de ontwikkelingen in sneltreinvaart doorgegaan. Vanaf webpagina’s  die enkel bestonden uit tekst zijn we nu bij geautomatiseerde gesprekspartners die beschikken over kunstmatige intelligentie en spraakherkenning met als doel ervoor te zorgen dat jij als consument een online aankoop doet.

wat is seo

Wat zijn Accelerated Mobile Pages (AMP)

Wat zijn Accelerated Mobile Pages (AMP)? 

Een ontwikkeling in de mobiele revolutie zijn Accelerated Mobile Pages, vaak afgekort als AMP. De mobiele gebruiker krijgt een steeds hogere prioriteit bij Google. Dit zorgt voor ontwikkelingen om de mobiele gebruikerservaring te verbeteren. Een voorbeeld van één van deze ontwikkelingen zijn AMP. In dit artikel lees je wat dit precies zijn.

verkeersstromen in google analytics

Gaat de chatbot de app vervangen?

Gaat de chatbot de app vervangen?

Het concept van de chatbot is al vrij oud echter lijkt het erop dat dit online communicatiekanaal het komende jaar gaat opleven. Een chatbot of chatterbot is een geautomatiseerde gesprekspartner. In het verleden zijn er verschillende chatbots geweest. Deze deden vaak niets anders dan geautomatiseerde reacties geven. Tegenwoordig is de technologie hierachter een stuk beter en worden de bots steeds slimmer. De ontwikkeling van artificial intelligence speelt hier een grote rol in. Chatbots begrijpen vragen beter en kunnen hier beter antwoord op geven. Het antwoord kan informatief zijn zoals bedrijfsinformatie maar het kan ook commercieel zijn. In dit geval zou er een product aangeboden kunnen worden.

verkeersstromen in google analytics

Google test “nieuw“ Shopping format op Youtube!

Shopping zoals we het kennen, maar dan op Youtube

De combinatie Shopping en Youtube is niet nieuw. Google begon al in 2015 met de integratie van Shopping in Youtube. Echter, het format waarmee nu tests worden gedraaid is nieuw voor Youtube. De test met het nieuwe shopping format werd afgelopen maandag (7 november) gespot door een marketing bureau in Denemarken. 

verkeersstromen in google analytics

Nieuw in Adwords: Bericht extensies

Bericht extensies uitgerold! (Click-to-message)

Met bericht extensies kunnen internetgebruikers die uw advertentie bekijken op een pictogram klikken en hierdoor rechtstreeks per sms contact opnemen. Bijvoorbeeld om een afspraak te maken, een offerteaanvraag te doen, een bepaalde serve aan te vragen of om meer informatie te verkrijgen. Een mooie extra optie om de klant contact op te laten nemen.

verkeersstromen in google analytics

Aan de slag met Google Shopping!

Wat is Google Shopping precies?

De meeste mensen zijn ooit wel eens een Google Shopping advertentie tegengekomen. Diegene die nog onbekend zijn met Google shopping advertenties kunnen onderstaande video raadplegen. In de video is er een zoekopdracht gedaan naar een originele Apple opladers. Google laat automatisch, via shopping , advertenties zien voor originele Apple opladers. In de Shopping advertenties is overzichtelijk te zien hoe duur de verschillende opladers zijn, hoe de opladers eruit zien en wie de aanbieder is. Daarnaast is er nog ruimte voor een korte beschrijving van de oplader. Als de internetgebruiker met de muis over de advertentie zweeft verschijnt er meer informatie over het product. Google Shopping maakt het dus mogelijk voor aanbieders om hun catalogus online aan te bieden en de producten weer te geven aan relevante klanten.

Lokale zoekmachine optimalisatie

Zoekwoorden onderzoek in 4 stappen

Zoekwoorden onderzoek  is essentieel voor SEO optimalisaties. Maar wat is een zoekwoorden onderzoek precies? Waar moet rekening mee worden gehouden en hoe wordt een zoekwoordonderzoek uitgevoerd?

SEA tips

“Expanded text ads niet altijd beter”

Sinds vorige maand is het mogelijk om gebruik te maken van uitgebreide tekstadvertenties in Google AdWords. De uitgebreide tekstadvertenties geven de AdWords gebruiker onder andere de mogelijkheid om meer tekst in advertenties te schrijven.

verkeersstromen in google analytics

online vs. offline marketing

Online marketing: is een verzamelterm voor verschillende technieken die worden gebruikt om producten, diensten en bedrijven via het internet onder de aandacht te brengen.

Offline marketing: is het overbrengen van de waarde van producten of diensten zonder het gebruik van digitale media, zoals internet. Enkele voorbeelden zijn: advertenties in huis-aan-huisbladen, dagbladen, tijdschriften, televisie en radioreclame en promotieteams.