HomeKennisbankDe verschillende zoektypen binnen Google Ads
zoektypen epurple banner

De verschillende zoektypen binnen Google Ads

De verschillende zoektypen binnen Google Ads

Om de campagnes met de juiste instellingen in te richten, is voor de beginnende adverteerders nog niet helemaal duidelijk wat de verschillende zoektypen zijn binnen Google Ads. Het ‘gevaar’ van de verkeerde zoektypen gebruiken binnen de campagnes, is dat jouw advertentietekst getoond kan worden aan personen die helemaal niet op zoek zijn naar jouw product of dienst. Daarom is het belangrijk om te kiezen voor de juiste zoektypen. Benieuwd welke dit zijn? Lees dan snel verder!

De 4 verschillende zoektypes binnen Google Ads

Google kent de volgende vier zoektypen:

  • Exact;
  • Zinsdeel;
  • Modifier voor breed zoeken;
  • Breed.

Exacte zoekwoorden
Een exact zoekwoord kenmerkt zich door de [brackets] voor en na het zoekwoord.  Dit zoektype is de meest specifieke vorm van adverteren. Jouw advertentietekst wordt ook getoond als men jouw zoekwoord met een spelfout, synoniem of gerelateerde term zoekt.

Voorbeeld:

  • Je adverteert met het zoekwoord [online marketing bureau Nieuwegein];
  • Je advertentie doet mee aan de veiling om getoond te worden als men exact zoekt naar de zoekterm online marketing bureau Nieuwegein.

Zinsdeel zoekwoorden
De zoektype zinsdeel of ook wel woordgroep genoemd, kenmerkt zich door de aanhalingstekens voor en na het zoekwoord. Bij zinsdeel zoekwoorden wordt jouw advertentietekst mogelijk ook getoond als bezoekers in Google woorden voor en na het ingestelde zoekwoord gebruiken.

Voorbeeld:

  • Je adverteert met het zoekwoord “marketing bureau Utrecht”;
  • Je advertentie doet ook mee aan de veiling als men bijvoorbeeld zoekt naar digital marketing bureau Utrecht en omgeving.

 

Modifier voor breed zoeken
De zoektype modifier voor breed zoeken kenmerkt zicht door de + voor de zoekwoorden.  Door middel van dit zoektype wordt jouw advertentie getoond als men zoekt naar varianten in willekeurige volgorde. Daarnaast kunnen extra woorden voor, na of tussen de termen worden weergegeven.

Voorbeeld:

  • Je adverteert met het zoekwoord +marketing +utrecht;
  • Je advertentie doet mee aan de veiling als men bijvoorbeeld zoekt naar goedkope marketing bureau in utrecht.

Brede zoekwoorden
Het zoektype ‘breed’ is een ‘riskant’ zoektype om te gebruiken. Bij dit zoektype doet jouw advertentietekst mee in de veiling met veel verschillende combinaties die mogelijk zijn als men zoekt met het zoekwoord waarmee jij adverteert. Dit zoektype gebruik je door geen speciale tekens te gebruiken.

Voorbeeld:

  • Je adverteert met het zoekwoord SEO bureau Utrecht;
  • Je advertentie doet mee aan de veiling als men zoekt naar bijvoorbeeld offline reclamebureau utrecht eo.

online adverteren

 

Vragen over online adverteren of benieuwd hoe wij je hierbij kunnen helpen?  Wees er eerder bij dan je concurrent! Kijk op onze diensten pagina of neem contact op met Sylvester de Vries via +31 (0)30 227 05 94 of stuur een e-mail naar info@epurple.nlBekijk Epurple.nl voor meer uitgebreide informatie.

Vrijblijvend adviesgesprek

Laat hier je gegevens achter en er wordt binnen één uur contact met je opgenomen.