HomeKennisbankWebsite migratie
Google algoritme update

Website migratie

Tips voor een succesvolle website migratie

Ben je van plan om je website eens goed onderhanden te nemen of krijg je een nieuw domein of nieuwe URL-structuur? Dan is het erg belangrijk om het proces van de website migratie goed in te richten. Vaak gaat het bouwen van een nieuwe website namelijk gepaard met een aantal specifieke problemen. Benieuwd naar de tips die wij voor jou hebben op het gebied van website migratie? Lees dan snel verder!

 Vrijblijvend advies? Klik hier

Doorverwijzingen

Als je op hetzelfde domein overstapt naar een ander content management systeem, dan verschilt de URL-structuur van je nieuwe website vaak van je huidige website. Het komt dan ook vaak voor dat de structuur van de nieuwe URL anders is dan de oude. Om er voor te zorgen dat je website bezoekers en de zoekmachines weten wat de URL van je nieuwe website wordt, moeten ze permanent worden doorverwezen met een 301-redirect. Op deze manier worden zij namelijk automatisch doorverwezen naar de nieuwe URL. Als je dit niet doet krijgen je website bezoekers een 404-error pagina te zien en bestaat de kans dat deze pagina op termijn uit de index van Google wordt verwijderd. Google besluit dan namelijk dat de pagina niet meer interessant is voor de zoekresultaten.

Door gebruik te maken van de permanente doorverwijzing voorkom je dat Google jouw pagina opnieuw moet indexeren. Als dit wel gebeurt begin je weer helemaal vanaf nul, en dat zou natuurlijk erg zonde zijn.

Redirects klaarzetten

We weten nu dus dat het permanent doorverwijzen van de bezoekers met een 301-redirect erg belangrijk is voor het behouden van je posities, maar hoe doe je dat dan? Om dit op de juiste manier te doen moet je in één keer alle historie en de linkwaarden van je oude pagina naar de nieuwe pagina verplaatsen. De enige manier om dit te doen is met de permanente 301 server redirect.

Om er voor te zorgen dat je geen historie of links vergeet kun je het beste eerst je huidige website crawlen. Zo kun je zonder dat je uren aan het zoeken bent heel eenvoudig alle bestaande URL’s achterhalen. Tools die je hier voor kunt gebruiken zijn de Xenu Link Sleuth en Screaming Frog.

Lanceren van de nieuwe website

Nadat je alle redirects hebt klaargezet kun je de nieuwe website “live” zetten. Als de nieuwe website live staat moet je meteen de redirects die klaar hebt staan instellen. Zo voorkom je namelijk een tijdelijke dip in het verkeer naar je nieuwe website.

Als je de redirects hebt ingesteld is het verstandig om een aantal van de redirects te controleren. Als ze het allemaal doen kun je de XML Sitemap opnieuw genereren en opsturen aan Google via de Google Webmaster Tools.

Overige tips en aandachtspunten bij website migratie:

Verwijder je oude instructies in het robot.txt bestand, zodat Google je nieuwe instructies kan vinden
Pas je deep-links aan voor alle Google Adwords campagnes
Zet geen redirect klaar naar de homepage
Check of je 404-error pagina goed is opgemaakt
Monitoren rondom de verhuizing en lancering is erg belangrijk
Pas zo nodig dingen aan
Plaats het oude Google Analytics meetscript op de nieuwe website
Werk de nieuwe URL’s bij in je Google Adwords campagnes
Benader zoveel mogelijk sites die naar je oude website linken en vraag of ze de URL willen aanpassen

Ben je enthousiast geworden en wil je meer weten over website migratie? Neem dan contact met ons op via het onderstaande formulier! En bekijk zeker ook onze andere artikelen in de kennisbank.

Vrijblijvend adviesgesprek

Laat hier je gegevens achter en er wordt binnen één uur contact met je opgenomen.




Geschreven door

Kristian is bij Epurple in dienst als Online Marketeer. Hij houdt zich vooral bezig met content creatie en optimalisatie binnen de organisatie.