HomeKennisbankUTM tags – Verkrijg inzicht in jouw online campagnes met Google Analytics!
UTM banner

UTM tags – Verkrijg inzicht in jouw online campagnes met Google Analytics!

Top, je hebt een online campagne opgezet en je wilt nu je prestaties meten. Hoe doe je dat?

 Vrijblijvend advies? Klik hier

Wat zijn UTM tags?

UTM tags zijn stukjes tekst die je achter de URL van je campagnepagina plakt. Deze stukjes tekst geven je inzicht in de prestaties van je online campagnes in Google Analytics. In feite laat een UTM broodkruimels met informatie achter die te herleiden zijn. Op deze wijze kan je nauwkeurig bijhouden waar jouw bezoekers vandaan komen. Je kan zelfs zien welke knop, link of A/B variant is gebruikt om te eindigen op jouw pagina!

UTM is een manier om URL-tagging in te zetten: het toevoegen van informatie aan een link. UTM wordt ondersteunt door Google Analytics, maar iedere ander Analytics platform kent een eigen variant die overeenkomt met UTM-tagging.
Bij een aantal platforms, zoals Google Ads, kun je UTM tagging met een vinkje aanzetten. Helaas werkt dit bij de meeste advertentieplatforms niet zo eenvoudig. Maak je gebruik van Facebook Ads, LinkedIn Ads, Reddit Ads of bijvoorbeeld MailChimp of Active Campaign? Dan worden de URL’s in je uiting niet automatisch voorzien van UTM tags. Hierdoor worden alle bezoekers uit dit kanaal toegeschreven aan Direct verkeer (‘direct / none’ in Google Analytics).

De UTM tag parameters

Er zijn vijf verschillende UTM parameters, die op de volgende manieren ingezet worden:
UTM tabel

UTM tags toepassen

Je kan natuurlijk zelf je UTM tags toevoegen aan je URL, maar er zijn gelukkig ook handige tools beschikbaar om automatisch een campagne URL te maken.
https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/ deze tool van Google Analytics genereert een link met UTM tags voor je.
UTM code uitgelegd

De URL met UTM tags komt er vervolgens zo uit te zien:

https://www.epurple.nl/online-marketing-kennisbank/hoger-in-google-4-stappen/?utm_source=linkedin&utm_medium=cpc&utm_campaign=artikel&utm_term=earnout&utm_content=earnout

De links met een UTM tag zijn erg lang en dat is niet altijd gunstig. Gelukkig bestaan er tools om een link te verkorten. https://bitly.com/ is een gratis service om je links te verkorten.

De bovenstaande UTM URL ziet er na het verkorten zo uit:

https://bit.ly/2Vf1zdV

Dat scheelt een hoop ruimte!

UTM tags uitlezen

Nu we een URL met UTM tags hebben gemaakt en hem hebben verkort, krijgen we data binnen. Maar wat kunnen we met deze data en waar kunnen we dit zien?
Zoals eerder in dit artikel is aangegeven gebruikt Google Analytics de data van UTM tags. Dit is dus ook het platform waarop wij onze data uitlezen.
Hieronder staat een afbeelding van een van de vele dashboards van Google Analytics.

Analytics tabel

Analytics tabel

Vragen over Analytics of benieuwd hoe wij je hierbij kunnen helpen? Wees er dan eerder bij dan je concurrent! Kijk op onze diensten pagina of neem contact op met Mike Lijffijt via +31 (0)30 227 05 94, of stuur een e-mail naar info@epurple.nl. Bekijk Epurple.nl voor meer uitgebreide informatie. Heb je nog een aanvulling? Laat hem achter in de comments!

Vrijblijvend adviesgesprek

Laat hier je gegevens achter en er wordt binnen één uur contact met je opgenomen.