HomeKennisbankStorytelling
Storytelling

Storytelling

Ooit was er eens een content marketeer. Hij was 22 jaar oud en zijn naam was Kristian. Kristian vond het altijd heerlijk om te schrijven, tot hij op een dag opeens geen inspiratie meer had. Hoe hard hij het ook probeerde, hij kreeg geen zinnig woord meer op papier. Op een dag pakte hij zijn laptop en zocht naar nieuwe invalshoeken om vanuit te schrijven. Het internet vertelde hem toen het geheim van storytelling. Nadat Kristian hier urenlang over gelezen had, was hij weer helemaal klaar om de beste teksten te schrijven. Hoe dat komt? Vanwege de magie van het vertellen van verhalen; Storytelling.

Vrijblijvend advies? Klik hier

Wat is storytelling?

Het woord storyteling spreekt voor zich. Storytelling gaat namelijk over het vertellen van verhalen. Je gebruikt deze verhalen om jouw doelgroep aan te spreken of om iets duidelijk(er) te maken. Het gebruik van foto’s of video’s helpt natuurlijk ook bij het vertellen van een verhaal.

Het vertellen van een verhaal is altijd al een goede manier geweest om iets te communiceren. Voordat mensen konden schrijven, vertelden ze elkaar al verhalen. Storytelling gaat dus way back!

Verhalen zijn niet alleen makkelijker te onthouden dan bijvoorbeeld harde feiten, ze zijn vaak ook leuk en prikkelen je fantasie. Daarom vertellen ouders hun kinderen verhalen, lezen we graag boeken en kijken we veel films. Mensen houden nu eenmaal van verhalen.

Waarom maak je gebruik van storytelling?

Storytelling is het makkelijkst toe te passen op de blog sectie van je website. Schrijf je regelmatig blogs of kennisbankartikelen? Dan kan het gebruik van storytelling je berichten aantrekkelijker maker als je het op de juiste manier inzet.

Als je de verhalen die je wilt vertellen op de juiste manier inzet, worden jouw blogberichten iets wat mensen willen lezen. Je verhoogt hiermee als het ware de aandacht bij je doelgroep. Zo spreek je niet alleen een grote groep mensen aan, de boodschap die je over probeert te brengen zal ook beter aankomen.

  • Om argumenten extra kracht bij te zetten en te bewijzen
  • Extra duidelijkheid toevoegen aan complexe onderwerpen

Het belangrijkste onderdeel van storytelling is dat de gebruikers het verhaal zich kunnen herinneren. Als zij zich het verhaal herinneren onthouden ze waarschijnlijk ook jouw merk en boodschap.

Storytelling en SEO

We weten nu dat het leuk is om verhalen te lezen, en dat dit een geweldige tactiek kan zijn. Maar wat heeft storytelling voor effect op SEO en gaan deze twee überhaupt wel samen?

Zoals je misschien wel weet richt on-page SEO zich voor een groot deel op het gebruik van de juiste zoekwoorden. Als je storytelling gebruikt, gebruik je vaak metaforen om een voorbeeld te schetsen. De kans dat je hier de belangrijkste zoekwoorden voor jouw pagina in opneemt lijkt op het eerste oog klein.

Waarom is storytelling dan wél goed voor SEO?

Storytelling draagt bij aan de SEO vriendelijkheid van je pagina omdat het de leesbaarheid enorm veel beter maakt. Daarnaast creëer je met storytelling content die mensen leuk vinden, precies wat Google wil! Als je berichten schrijft die mensen graag lezen heeft dat ongetwijfeld een positieve impact op je organische rankings in Google.

  • Google is gek op content die is geschreven voor mensen
  • De tijd die mensen op je website/pagina doorbrengen neemt toe
  • Bouncerates zullen afnemen

Als de bezoekers van jouw website een storytelling ingestoken artikel lezen en ze vinden het leuk, is de kans groot dat ze even verder kijken op je website. Ze gaan zich bezig houden met het onderwerp en zullen bijvoorbeeld sneller reageren op je berichten. Of nog beter, ze delen het bericht op hun sociale media!

Kortom, storytelling maakt het mogelijk om inhoud te schrijven die zó goed is, dat mensen langer op je website willen blijven om nóg meer te lezen.

Vrijblijvend adviesgesprek

Laat hier je gegevens achter en er wordt binnen één uur contact met je opgenomen.