HomeKennisbankSEO en Linkbuilding
seo en linkbuilding

SEO en Linkbuilding

SEO en linkbuilding gaan al jarenlang hand in hand. Het is nog niet heel lang geleden dat linkbuilding vrijwel de enige manier was (buiten het hebben van een website) om een toppositie te veroveren in een sterk concurrerende top 10. Ook al zakt linkbuilding in populariteit binnen de hedendaagse SEO werkzaamheden (en terecht), het is niet verstandig om dit onderdeel volledig ‘links’ te laten liggen.  Om dit duidelijk te maken helderen we eerst op waar linkbuilding nu vandaan komt.

Vrijblijvend advies? Klik hier

Wat is linkbuilding?

Om te begrijpen waarom linkbuilding überhaupt bestaat zul je je even moeten verplaatsen in de maker van een zoekmachine. Om een goede zoekmachine te maken is er een algoritme (een reeks instructies) nodig om te bepalen wat nu een interessante website is voor een bepaalde zoekopdracht. En hoe bepaal je nu wat ‘interessant’ genoeg is?

Een belangrijk onderdeel is natuurlijk de content zelf, maar ook wie en hoeveel mensen er over praten. In een eerder artikel heb ik het voorbeeld van visverkopers op een markt aangekaart. Dit hoef je niet te lezen om de context van dit artikel te begrijpen maar ik blijf even bij de visverkopers:
Op een markt staan meerdere visverkopers. Als er over een specifieke verkoper veel ‘gepraat/verwezen’ wordt dan stijgt deze in populariteit als het om vis i.c.m. de betreffende markt gaat. Dit kan zowel negatief als positief zijn maar er wordt over gepraat. Voor een buitenstaander(de zoekmachine) kan dit een signaal zijn om hier wat mee te doen.

En het onderdeel ‘hier wat mee te doen’ is in de afgelopen jaren sterk veranderd.
In the early days was het zo dat het aantal links naar je website dé key factor was om hoog te scoren. Hoe meer hoe beter. Daarna kwam de term pagerank om de hoek kijken. Je pagerank werd hoger naarmate je meer links had. En als je werd gelinkt op sites met een hoge pagerank dan ging het allemaal nog vlotter. Ok, dit is 15 jaar samengevat in 3 zinnen en uiteraard mis ik een hoop. Echter kwam het hier wel op neer, de vicieuze cirkel rondom het linkbuilding tijdperk.

De afgelopen jaren zijn de algoritmes zich meer en meer gaan verdiepen in de kwaliteit van de links en het nut ervan. Om terug te gaan naar de betreffende visverkoper over wie ‘gepraat’ werd: Op wat voor manieren kan achterhaald worden wat er gezegd wordt ook waar is? Wat is de bron? Kan ik de kwaliteit van de vis meten? Wat de nieuwste signalen van de zoekmachines zijn om dit precies te bepalen is een verhaal op zich, echter geeft het je hopelijk wel een idee om je eigen hersenen te gebruiken als het aankomt op linkbuilding. In mijn ogen kun je op dit gebied meer fout doen dat goed als je er teveel mee bezig bent. Wanneer je er wel mee bezig gaat, verplaats je altijd in de bezoeker. Help je de bezoeker of is je enige doel de zoekmachine op een verkeerd spoor te zetten?

Hierover later meer, maar tot die tijd: Link smart

Vrijblijvend adviesgesprek

Laat hier je gegevens achter en er wordt binnen één uur contact met je opgenomen.