HomeKennisbankRelevant en succesvol inhaken met mapped moments
mapped moments

Relevant en succesvol inhaken met mapped moments

Vind je het lastig om actief te blijven op social media en weet je niet altijd goed wat je kunt plaatsen?  Dan zou je kunnen beginnen met inhaken en zo leuke relevante content te plaatsen. Zonder dat je al te veel moet nadenken over wat je kunt posten. In dit artikel leg ik uit wat inhaken is en hoe je mapped moments kunt gebruiken voor content op je social media kanalen. Ook geef ik voorbeelden van een bedrijf die het inhaken tot een kunst heeft verworven en welk merk hier mee in de fout is gegaan.

Vrijblijvend advies? Klik hier

Het is namelijk handig wanneer je veel engagement wilt realiseren op Social Media platformen, om mensen met herkenbare relevante content te voorzien. Wanneer iets relevant is voor een persoon, is de kans groter dat iemand zich aangesproken voelt. Of overgaat tot een interactie (like, love, comment, share of tag.)

Dit inspelen op de actualiteit wordt ook wel inhaken genoemd.

Wat is inhaken?

Het is inhaken wanneer je op je eigen social media kanalen iets publiceert wat tijdsgebonden en relevant is aan de actualiteit. Het heeft iets weg van Guerrilla marketing omdat inhaken vaak ook een goedkope, opvallende en vooral effectieve vorm van marketing is. Maar dan op social media kanalen.

Wanneer kun je inhaken?

Inhaken kan op verschillende momenten en manieren. Bijvoorbeeld tijdens een specifieke feestdag of de ‘dag van de …’ of na een nationaal belangrijke gebeurtenis, zoals het winnen van het Eurovisie songfestival door Duncan Laurence. Maar ook na een actuele gebeurtenis kun je inhaken of inhaken op iets wat al viral gaat. Zoals een grappig moment in een tv programma.

Bol.com weet hoe het moet!

Een van de bekendste Nederlandse bedrijven die veel en succesvol inhaakt op Social Media is Bol.com. Vooral op hun Facebookpagina zijn ze zeer actief bezig met inhaken. Zij hebben inhaken verworven tot een kunst en veel van hen wordt geaccepteerd.

Zo haakte ze bijvoorbeeld in op het scheiden van Wesley en Yolanthe en het overlijden van Grumpy Cat. Dit doen ze met veel humor, relevantie, maar ook altijd met een Bol.com relevant product. Dus producten die ze zelf verkopen. Hierdoor creëren ze niet alleen sympathie en engagement, maar ook product bewustzijn.

Begin zelf met inhaken!

Wil jij ook beginnen met inhaken, maar weet je nog niet zo goed waar je moet beginnen? Begin dan met inhaken op mapped moments. Dit zijn momenten die vooraf al bekend zijn, bijvoorbeeld een feestdag of een dag/maand die speciaal van iets in het teken staat.

Zo staat er in de social media inhaakkalender onder andere:

  • Movember
  • Kerst en Oud & Nieuw
  • Wereld kusdag
  • Nationale Complimentendag
  • Internationale Dag van het Gezin
  • Wereld Emoij Dag
  • Begin van de zomer

Hou het inhaken passend

Wanneer je inhaakt op een mapped moment, moet je er zeker van zijn dat het moment bij je bedrijf en imago past. Maak je bijvoorbeeld een inhaakpost voor een kinderspeelgoedfabrikant. Dan is het zeer verstandig om het Steak&BJ Day inhaakmoment aan je voor bij te laten gaan. Dan kun je bijvoorbeeld beter inhaken op ‘Internationale Dag van het Gezin’. Wanneer je een condoomfabrikant bent, is het zeker aan te raden om op de Steak&BJ Day in te haken. Dan is het zelfs nog extra leuk om ook origineel op het ‘Internationale Dag van het Gezin’ in te haken.

Verkeerd inhaken kan ook veel kritiek te weeg brengen. Gevoelige mapped moments zijn soms het beste om te negeren, als je niet zeker bent of het passend is. De Pride-maand is bijvoorbeeld sinds een aantal jaren een groeiend populair inhaak moment. Maar wanneer het inhaken nergens op slaat of het inhaken te commercieel aandoet. Omdat het bedrijf op andere momenten niet LGBTQ vriendelijk is, kan het inhaken totaal averechts werken. Zoals bijvoorbeeld ook voor een groot deel gebeurde met Budweiser UK in juni 2019. Hun ludiek bedoelde actie werd door veel mensen niet positief ontvangen. Dit omdat het niet helemaal bij het merk paste en de LGBTQ valt over het feit dat hun thema vooral voor financieel gewin ingezet wordt door bedrijven. Helemaal als deze bedrijven zich op andere momenten niet duidelijk LGBTQ vriendelijk opstellen.

Voordelen van inhaken

Ondanks sommige risico’s kan het inhaken veel positieve resultaten opleveren. Als je het goed doet, onthouden mensen je merk beter. Kunnen ze overgaan tot het delen van je posts of het taggen van vrienden in de comments. Begin met inhaken en gebruik hierbij je verstand. Het kan ook goed helpen om vanuit je kernwaarden de mapped moments te bepalen waarop je gaat inhaken. Ben je bijvoorbeeld een tandpasta merk? Haak dan alleen in op de Dag van de lach, Dag van de Frisse Adem en Wereld Mondgezondheidsdag. Zo heb je merk relevante content die past bij het inhaakmoment.

De Epurple Inhaakkalender

We hebben een inhaakkalender gemaakt en deze kun je hier bekijken. Je kan de inhaakkalender ook gratis downloaden. Inhaakkalender Epurple (6 downloads)

In de Inhaakkalender hebben we verschillende mapped moments vastgelegd.

Daardoor weet je met deze inhaakkalender precies wat er per dag en of maand speelt. Over het hele jaar zijn de leukste inhaakdata geselecteerd die online buzz veroorzaken voor jouw bedrijf! Verzin per inhaakevenement een grappige post, een speciale korting of een bijzondere anekdote om jouw bedrijf op te laten vallen. Haak in op de spraakmakende gebeurtenissen en evenementen en pak je online shine!

Ik hoor graag hoe JIJ mapped inhaak moments toepast en welke resultaten jij hiermee hebt weten te realiseren. Mocht je graag advies willen over welke inhaak momenten bij je imago/product passen, dan help ik je graag!

Vrijblijvend adviesgesprek

Laat hier je gegevens achter en er wordt binnen één uur contact met je opgenomen.