HomeKennisbankNieuwe website lanceren
Google algoritme update

Nieuwe website lanceren

Hoe lanceer je een nieuwe website zonder posities en bezoekers te verliezen?

Een nieuwe website lanceren, een nieuw domein of een nieuwe URL structuur van je website heeft vaak een tijdelijke of blijvende dip in de rankings van jouw website als gevolg. Benieuwd naar de vijf stappen die een mogelijke dip in verkeer naar jouw nieuwe website kunnen minimaliseren? Lees dan snel verder!

 Vrijblijvend advies? Klik hier

Vijf stappen tegen verlies van posities en bezoekers bij het lanceren van je nieuwe website

Voor we de vijf stappen door gaan nemen eerst nog even dit. (Website) Migratie is een belangrijk begrip tijdens het uitvoeren van de eerste stap, daarom leggen we het voor de zekerheid nog even uit. Tijdens de migratie worden er veel externe pagina’s en links geanalyseerd, de data die hieruit komt is afkomstig uit verschillende bronnen. Het belangrijkste is om de migratie vóór de lancering van de nieuwe website klaar te zetten.

Linkprofiel Analyseren

Door de Open Site Explorer of Majestic SEO te gebruiken kun je het linkprofiel in kaart brengen en zien naar welke pagina’s op jouw website de meeste links verwijzen. Meestal is dit de homepagina van je website. Nu je weet waar de meeste links naar verwijzen, weet je ook welke onderdelen van je website dubbel gecontroleerd moeten worden voor, tijdens en na de migratie.

De huidige website Crawlen

Door je huidige website te crawlen kun je zonder heel lang handmatig te zoeken heel eenvoudig alle bestaande URL’s achterhalen. Tools die je hier bij kunt gebruiken zijn bijvoorbeeld Xenu Link Sleuth en Screaming Frog.

Klaarzetten van de redirects

Het klaarzetten van de redirects en het redirecten zelf is een belangrijk onderdeel voor dat je de nieuwe website gaat lanceren. Klaarzetten van redirects is belangrijk om de volgende twee redenen:

1. De bezoekers moeten naar de nieuwe pagina geredirect worden in plaats van dat ze een foutpagina te zien krijgen.

2. Alle historie en de linkwaardes moeten verplaatst worden naar de pagina/locatie om het te laten werken.

Deze manier van redirecten mag alleen gedaan worden met een permanente 301 server redirect. Dit is namelijk de enige manier waarop de geschiedenis en linkwaarde van de pagina wordt doorgegeven aan de nieuwe pagina/locatie.

Nieuwe website lanceren

Na het klaarzetten van alle redirects is het tijd om afscheid te nemen van de oude website en de nieuwe website ‘live’ te zetten. Als je dit hebt gedaan moet je meteen de redirects die klaar hebt gezet instellen. Dit doe je namelijk om de (tijdelijke) dip in verkeer tegen te gaan.

Na het instellen van de redirects is het slim om steekproefsgewijs een aantal redirects te controleren. Als ze allemaal voldoen dan kun je de XML Sitemap opnieuw genereren en aan Google sturen via de Google Webmaster Tools.

Monitoring

Vooral de eerste paar weken na de live-gang van je nieuwe website is het belangrijk om de website intensief te monitoren. Dit kun je bijvoorbeeld doen door de posities in de zoekmachines en het organische verkeer op je website in de gaten te houden. Als er zich toch nog een dip voordoet in het verkeer of in de posities dan is het verstandig om de redirects nog een keer na te lopen. Als er zich geen errors meer voordoen dan is de migratie geslaagd en kun je tevreden zijn.

Ben je enthousiast geworden en wil je meer weten over het lanceren van een nieuwe website? Neem dan contact met ons op via het onderstaande formulier!

Vrijblijvend adviesgesprek

Laat hier je gegevens achter en er wordt binnen één uur contact met je opgenomen.




Geschreven door

Kristian is bij Epurple in dienst als Online Marketeer. Hij houdt zich vooral bezig met content creatie en optimalisatie binnen de organisatie.