HomeKennisbankNieuwe Privacywet
verkeersstromen in google analytics

Nieuwe Privacywet

De nieuwe privacywet en de impact op online marketing

Het is bijna zover, nog maar even en dan gaat de nieuwe privacywetgeving van kracht. Per 25 mei 2018 geldt de nieuwe Europese privacywet; General Data Protection Regulation, in Nederland noemen we deze de AVG, Algemene Verordening Gegevensbescherming. Dit betekent dat het beleid en de werkwijze rondom het verzamelen en opslaan van persoonsgegevens van veel bedrijven zal moeten veranderen. Ben je benieuwd naar de gevolgen voor jouw organisatie en wil je weten hoe je je het beste kunt voorbereiden? Lees dan snel verder!

 Vrijblijvend advies? Klik hier

Waarom een nieuwe privacywet?

De huidige wetgeving, de Wet bescherming persoonsgegevens, is al actief sinds 1995. Sinds die tijd is er al heel veel veranderd, denk bijvoorbeeld aan de enorme toename in data uitwisseling over de hele wereld en de online opslag van gegevens. Door al deze veranderingen is de huidige wetgeving erg verouderd en is een nieuwe wet noodzakelijk geworden. Niet alleen omdat de huidige wetgeving verouderd is, maar ook omdat de kans op misbruik van digitale gegevens is toegenomen.

Op 4 mei 2016 is de AVG al gepubliceerd bij de Europese Unie en even later is deze ook in werking getreden. Echter is de nieuwe wet pas vanaf 25 mei 2018 ook echt van toepassing. Iedereen heeft dus ruim twee jaar de tijd gehad om te onderzoeken wat voor gevolgen de nieuwe wetgeving voor hem/haar heeft en hoe je je hier het beste op voor kunt bereiden. Toch merken wij dat we zo nu en dan nog vragen van onze klanten krijgen over de nieuwe wetgeving. Wij helpen graag en daarom zetten we hieronder nog eens op een rij wat de nieuwe wetgeving inhoudt, hoe jij je er op voor kunt bereiden en hoe jij je aan de wet kunt houden als deze eenmaal ingaat.

Wat houdt deze verandering in voor jou?

De nieuwe privacywet is er natuurlijk voor om personen en hun persoonlijke gegevens te beschermen tegen misbruik door bedrijven. Persoonlijke gegevens zijn bijvoorbeeld een naam, woonadres, e-mail en een IP-adres. Eventueel gaat het ook om cookies, maar dat geldt alleen als zij een gebruiker uniek kunnen identificeren. Naast deze standaard informatie kan het in sommige gevallen ook gaan om persoonsgegevens die privacygevoelig zijn. Dit zijn bijvoorbeeld een Burgerservicenummer, gezondheid, godsdienst of een politieke overtuiging.

Verzamelt jouw organisatie persoonsgegevens? Dan ben je vanaf 25 mei 2018 verplicht om de privacyrechten van burgers veel beter te beschermen. Doe je dit niet? Dan kun je een forse boete opgelegd krijgen.

De nieuwe wetgeving hanteert in ieder geval twee verplichte uitgangspunten waar je rekening mee moet houden. Dit zijn:

Privacy by design

Hier moet je ervoor zorgen dat je al bij het ontwerpen van je producten en diensten de persoonsgegevens van klanten goed beveiligd.

Privacy by default

Dit houdt in dat je maatregelen moet nemen om ervoor te zorgen dat er alleen persoonsgegevens verwerkt worden die noodzakelijk zijn voor het specifieke doel dat je wilt bereiken.

Wil je meer weten over de inhoud van de nieuwe wetgeving? Neem dan gerust contact op met een van onze online marketing specialisten!

Hulp nodig bij het voorbereiden op de nieuwe wetgeving? Klik hier!

Hoe voldoe je aan de nieuwe privacywetgeving?

We weten nu dat de wetswijziging gepaard gaat met een aantal belangrijke veranderingen, maar wat moet je nu concreet doen om je netjes aan de regels te houden? Dat is een hele goede vraag. Hieronder beschrijven we een leidraad voor organisaties en personen die zich in de online marketing wereld bevinden. Besef dus dat we zeker niet alle punten uit de wet behandelen. Het belangrijkste is om je klanten voortaan te overtuigen dat het afstaan van gegevens hen ook iets zal opleveren. Hoe je dit doet lees je hieronder.

Transparantie

Na het ingaan van de nieuwe wetgeving is het vooral belangrijk om heel transparant te zijn. Niet alleen over welke gegevens je verzamelt, maar ook waarom je deze gegevens verzamelt. Het is mogelijk dat je huidige privacyverklaring een update moet krijgen. Als je dit gaat doen, zorg er dan voor dat de update voor iedereen begrijpelijk is. Door de nieuwe wetgeving heb je nu ook een documentatieplicht. Zorg er dus voor dat je de gegevensverwerking van je organisatie volledig in kaart brengt. Vergeet niet om aan te geven hoe je de gegevens opslaat, met welk doel je dit doet, hoe je aan de gegevens komt en met wie je ze deelt.

Andere belangrijke dingen om rekening mee te houden:

Meldplicht voor datalekken
Update je e-mailmarketing systeem
Let op met het importeren van klantbestanden in je social media kanalen
Retargeting en remarketing hebben aanpassingen nodig
Ruil je cookiewall in voor een cookie-melding
Toestemming vereist voor conversiemeting
Beveilig de persoonsgegevens die je hebt verzameld

Wil je meer weten over de stappen die je moet doorlopen om helemaal aan de nieuwe regels te voldoen? Neem dan geheel vrijblijvend contact op met onze online consultant Sylvester de Vries en ontvang het stappenplan dat wij voor jou hebben gemaakt!

Vrijblijvend adviesgesprek

Laat hier je gegevens achter en er wordt binnen één uur contact met je opgenomen.