HomeKennisbankInfluencer Marketing
Social media kennisbank

Influencer Marketing

Bij influencer marketing beïnvloedt een individu met een achterban (influencer) de emoties, meningen en het gedrag van de doelgroep via blogs of video’s. Een simpel voorbeeld hiervan is een youtuber die via storytelling zijn kijkers beïnvloedt. Dit kan een zeer effectieve manier zijn om je doelgroep te bereiken. Benieuwd hoe je dit het beste kan aanpakken? Lees dan snel verder!

 Vrijblijvend advies? Klik hier

Storytelling

Een veel gebruikte manier om influencer marketing toe te passen is via storytelling. Storytelling is een vorm van communicatie waarin mensen eerlijk en van nature vertellen. Dit maakt het een sterk en effectief communicatiemiddel. Influencers met veel volgers zoals bekende Youtubers of Instagrammers zijn vaak populair geworden omdat ze zich focussen op hun passie en hiermee hun volgers inspireren. De combinatie van oprechtheid en talent is hierbij de sleutel tot succes.

Infleuncer marketing Afbeelding

Vormen van Influencer Marketing

Nu duidelijk is wat influencer marketing inhoudt en waarom het effectief is, gaan we kijken naar een aantal vormen.

Product placement/gifting

Een makkelijke maar riskante manier van influencer marketing is het giften van jouw product aan influencers. Door ze jouw product te laten uitproberen kunnen ze een positieve reactie hebben en dit delen met hun achterban. Echter staan ze ook in hun recht als ze negatieve ervaringen delen. Het is dus van belang dat je jouw product naar de juiste persoon stuurt. Vooronderzoek is hierbij de leidraad.

De take-over

Bij een take-over neemt de influencer het social media account van een merk een tijdje over. Het doel van een account takeover is dat volgers van de influencer zich verplaatsen naar het account van je merk om te volgen wat de influencer doet. Hierdoor worden volgers aangespoord jouw account ook te gaan volgen en genereer je een grotere groep volgers op het account van jouw merk.

Contentcreatie

Met contentcreatie laat je de influencer content creëren rondom je merk. Door duidelijke afspraken te maken geef je de influencer ruimte om unieke content te maken die aansluit bij de doelgroep. Deze content wordt dan gedeeld door de influencer of door het bedrijf zelf. De influencer wordt hierbij betaald voor het auteursrecht en voor de toegang tot zijn/haar netwerk.

Kennisdeling

Een andere manier van influencer marketing is om advies te vragen. Influencers kunnen zeer waardevol zijn bij het bedenken van nieuwe campagne ideeën of merkactivatie ’s.

Samenwerking/collab

De collab is de meest intensieve vorm van samenwerken. Je ontwikkelt hierbij samen met de influencer een product. Denk hierbij aan een kledinglijn met een bekend model of speciale voedingsmiddelen met een bekende atleet.

Merkambassadeur

Om je campagne te laten slagen is het belangrijk je merk goed onder je doelgroep te brengen. Een geschikte influencer inzetten is de optimale manier om dit te bereiken. Je maakt de influencer ambassadeur van jouw merk. Ze gebruiken het product dan regelmatig en promoten het zowel online als offline. Belangrijk hierbij is dat je de goede influencer uitzoekt, eentje die daadwerkelijk enthousiast is over je merk.

Is Influencer Marketing iets voor mij?

Bij influencer marketing wordt vaak meteen gedacht aan de lifestylesector. Bevind je je in de sport-, voeding-, interieur of fashion-industrie, dan is het een open deur om te beginnen met influencer marketing. Je ziet echter dat vandaag de dag steeds meer andere sectoren influencers gebruiken. Hoeveel er precies wordt uitgegeven verschilt per branche. Een restaurant laat invloedrijke Instagrammers gratis eten in ruil voor aandacht, terwijl een multinational in Nederland zo een paar ton uittrekt puur voor influencer marketing. Goede matches tussen merken en influencers ontstaan vaak als:

  • Het merk een duidelijke visie heeft
  • Het merk innovatieve en functionele producten of diensten levert
  • Het merk een sterke esthetische aantrekkingskracht heeft

Hoe vind ik de juiste influencer?

Het zoeken naar een geschikte influencer bestaat uit twee belangrijke stappen. Allereerst kijk je of de influencer bij je product/dienst past en of deze in lijn is met jouw normen, waarden en doelstellingen. Ten tweede ga je kijken naar de influencer zelf, hoeveel engagement is er? zijn de volgers wel echt? is de influencer niet te commercieel? Kijk bijvoorbeeld hoeveel reacties er zijn op een post en hoeveel likes in verhouding met het aantal volgers. Als een influencer 100.000 volgers heeft en maar 500 likes per post, weet je dat er iets mis is. Iemand met 10.000 volgers en 2000 likes per post is dan veel interessanter.

Do’s en don’ts bij influencer marketing

Wat moet je als merk weten over het inzetten van influencers of het verbeteren van je huidige influencer-strategie? De do’s en don’ts van influencer marketing.

Do’s

  • Het is belangrijk om een gedegen vooronderzoek te doen. Een gespecialiseerd bureau kan hierbij van grote waarde zijn.
  • Benader influencers op een professionele wijze.
  • Zet naast macro-influencers ook micro-influencers in. Micro influencers hebben misschien minder bereik, maar hebben vaak meer engagement en worden gezien als geloofwaardiger. Dit komt de effectiviteit van influencer marketing ten goede.
  • Overweeg langetermijnrelaties met influencers en denk daarbij ook aan je eigen langetermijndoelen voor het gebruik van influencer-marketing.
  • Als je influencer-marketing inzet, volg dan de Reclamecode Social Media. Informeer de influencer over de reclameregels en zorg dat ze nageleefd worden.
  • Maak afspraken over de vermelding van de relevante relatie (tussen adverteerder en influencer) en over content en hergebruik daarvan.

Don’ts

  • Begin alleen aan influencer marketing als je denkt dat het bij je merk past en er je voordelen uit kan halen niet omdat het ‘hot’ is.
  • Let niet alleen op volgers. Kijk ook naar engagement, deze is bij micro-influencers vaak hoger.
  • Stel niet te veel eisen aan de content. De influencer weet immers wat voor content zijn/haar publiek leuk vindt.
  • Onderschat de impact van influencer-marketing niet. Bedenk goed of de doelgroep van de influencer en de content van de campagne passen bij je merk.

De Reclamecode Social Media

De juridische aspecten van influencer marketing zijn eigenlijk niet anders dan bij het algemene reclamerecht (Reclamecode Social Media). De reclame mag niet misleidend zijn, dat is hierbij het uitgangspunt. Dat houdt onder meer in dat reclame herkenbaar moet zijn. Daar moeten zowel de influencer als de adverteerder of het merk aan voldoen. Influencer marketing moet net zoals een affiche, advertentie, radio- of tv-reclame herkenbaar zijn. Hoe meer een gesponsorde post past in wat de influencer dagelijks post, hoe minder goed herkenbaar het is. Daarom moet het, als uit de opmaak niet kan blijken dat het een advertentie is, bij of in de post vermeld worden. Ook moet de vergoeding vermeld worden. Influencers dienen bij de post te vermelden of ze geld, een product of een ander voordeel hebben ontvangen.

Wil je meer weten over influencer marketing en de mogelijkheden die het voor jouw onderneming kan bieden? Neem dan geheel vrijblijvend contact op met een van onze specialisten. Zij helpen je graag!

Vrijblijvend adviesgesprek

Laat hier je gegevens achter en er wordt binnen één uur contact met je opgenomen.