HomeKennisbankHoe kom ik hoger in Google? 10 SEO Tips
Lokale zoekmachine optimalisatie

Hoe kom ik hoger in Google? 10 SEO Tips

Hoe kom ik hoger in Google? 10 SEO Tips

Dit artikel geeft je 10 SEO tips welke jij direct kan inzetten. Zoekmachines zijn een enorm belangrijk onderdeel van online marketing. Een website die online slecht gevonden wordt zal een stuk minder bezoekers binnen halen dan een website die goed gevonden wordt op veel relevante zoektermen. Vraag jij je af hoe je hoger kan scoren in Google? Pas dan deze tien zoekmachine optimalisatie tips toe!

 Vrijblijvend advies? Klik hier

Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachines hebben enorm veel gebruikers. Deze gebruikers komen niet op jouw website als je op de tweede pagina staat. De eerste drie zoekresultaten zijn de websites die het meeste verkeer naar zich toe weten te trekken. Maar een website komt niet zomaar in deze top drie.

Zoekmachines werken via een bepaald systeem. Dit systeem geeft websites scores of rankings. Je kan je website zo inrichten dat jij een hoge ranking haalt. Dit optimaliseren van je website voor hogere zoekmachine resultaten heet zoekmachine optimalisatie.

Binnen Epurple hebben wij een aantal specialisten die deze ingewikkelde taak op zich nemen voor klanten. Het is een complexe taak omdat er tal van factoren zijn waar rekening mee gehouden dient te worden. Daarnaast vinden er veel veranderingen plaats en is het belangrijk up to date te blijven.

Wil je nou zelf aan de slag gaan met zoekmachine optimalisatie dan hebben wij tien tips voor je! Deze tips kun je doorvoeren om hoger te scoren in de zoekresultaten van onder andere Google. Op deze manier kun jij gratis meer bezoekers naar je website halen net als onze specialisten!

De tips die behandeld worden:

  • Rekening houden met de aspecten van zoekmachines
  • Zorg voor de juiste titels
  • Zorg voor een boomstructuur in je website
  • Zorg voor unieke content
  • Focus op een goede zoekterm
  • Zorg voor leesbare content
  • Zorg voor backlinks
  • Vermijd spammy backlinks
  • Houd rekening met long tail zoektermen
  • Zorg voor een goede mobiele pagina

SEO tip 1: Rekening houden met de aspecten van zoekmachines

Zoekmachines houden rekening met tal van factoren. Het schijnt dat het algoritme van Google zelfs meer dan 200 factoren heeft om jouw webpagina te ranken, waaronder artificial intellegence. Omdat het onmogelijk is om deze allemaal te noemen hebben we een grove indeling gemaakt naar 3 factoren. De factoren waar je rekening mee moet houden op je website zijn: Content, Autoriteit en Code.

Houdt bij het plaatsen van content op je website rekening met de verschillende eisen die eraan worden gesteld. De autoriteit van je website is belangrijk, Google vindt dat een website waar veel naar gelinkt wordt door andere websites belangrijker. De code is belangrijk omdat de zoekmachines de website lezen op basis van de code. Wij zien een website heel anders, wij zien namelijk afbeeldingen en herkennen postcodes op basis van de cijfers en letters. Zoekmachines werken anders, zij herkennen items van een website op basis van de broncode. Zorg er dan ook voor dat je gebruik maakt van valide HTML, CSS en JavaScript code, en dat je de juiste tags gebruikt bij het opmaken van titels, headings, meta omschrijvingen, paragrafen e.d..

SEO tip 2: Zorg voor de juiste titels

Zoekmachines kunnen een tekst o.a. indexeren op basis van titels, koppen en subkoppen. Dit zijn H1, H2 en H3 tags (en H4 t/m H6). Het is belangrijk dat je in je teksten/ content gebruik maakt van deze koppen. Zorg ervoor dat elke kop uniek is en dat het zoekwoord waar je op focust terug komt in deze koppen. Zorg ervoor dat het zoekwoord dan ook op verschillende manieren terugkomt in de verschillende koppen. Zo is de tekst prettiger te scannen en lezen en kunnen zoekmachines beter de relevantie van je pagina bepalen.

Hier 2 snelle tips voor een hogere conversie!

SEO tip 3: Zorg voor een boomstructuur in je website

Het is belangrijk dat je een boomstructuur aanhoudt in je website. Dit heeft een positieve impact op de ranking van je website. Een boomstructuur houdt in dat je pagina’s onder elkaar hangt. Een voorbeeld hiervan is dat je je homepage hebt, hieronder hang je de diensten pagina, over ons pagina en contact pagina. Onder deze pagina’s hang je de pagina’s die betrekking hebben te de bovenliggende pagina, zoals bijvoorbeeld alle verschillende diensten onder de dienstenpagina. Op deze manier is je website niet alleen beter te indexeren maar wordt deze ook als gebruiksvriendelijker gezien. Dit is niet alleen positief voor je conversie maar dit is ook positief voor je ranking in de verschillende zoekmachines.

SEO tip 4: Zorg voor unieke content

Het is erg belangrijk om gebruik te maken van unieke content op je website. Het is altijd goed om veel content aan te bieden maar wanneer je op twee pagina’s dezelfde content aanbiedt heeft dit een negatief effect op je ranking. De zoekmachine vindt dan namelijk dat de relevantie van de tekst minder wordt per pagina. Dit is erg zonde van je geschreven content. Daarnaast is het belangrijk dat ook je paginatitels en tags uniek zijn. Voor afbeeldingen geldt hetzelfde, geef deze altijd een unieke naam (alt-tag).

SEO tip 5: Focus op een goede zoekterm

Het schrijven van content is belangrijk, echter is het wel belangrijk dat er gezocht wordt naar deze content. Focus je dan ook op een populaire zoekterm. Met de keyword planner van Google AdWords kun je precies zien hoe vaak er gezocht wordt op een bepaalde zoekterm. Wanneer je bijvoorbeeld een tekst schrijft over snelle auto’s is het belangrijk om te kijken achter welke term/ synoniem het meeste verkeer zit. Zo kan het best zijn dat de term ‘sportwagen’ meer zoekverkeer oplevert dan ‘snelle auto’. Probeer hier wel in de gaten te houden dat de term relevant is aan de content.

SEO tip 6: Zorg voor leesbare content

Op veel websites is content te zien zoals afbeeldingen, banners, video’s, geluidsfragmenten en infographic’s. Deze content is leuk voor de bezoeker maar het algoritme van een zoekmachine kan dit moeilijk lezen. Een zoekmachine weet dan ook niet wat er in een filmpje gezegd wordt en kan de relevantie moeilijk bepalen. Wanneer je besluit om dergelijke content op je website te plaatsen is het belangrijk om de content ook als tekst op je pagina te zetten. Op deze manier maak je de content leesbaar voor zoekmachines en kunnen gebruikers het eenvoudig teruglezen.

Volg de Epurple SEO training!

SEO tip 7: Zorg voor backlinks

Omdat de autoriteit van je website mede bepaald wordt door backlinks is het belangrijk om relevante backlinks te vergaren. Backlinks zijn links van andere websites die naar jouw website linken. Google vindt namelijk dat wanneer veel relevante websites naar jouw website linken dat je een belangrijke pagina hebt. Het vergaren van backlinks kan op verschillende manieren. Het beste is om backlinks te verdienen. Dit kan door interessante content te plaatsen waar andere pagina’s naar willen linken. Daarnaast kan je zelf backlinks vergaren door je aan te melden op bedrijfspagina’s en dergelijke.

SEO tip 8: Vermijd spammy backlinks

Niet alle backlinks zijn goede backlinks. Slechte backlinks hebben een negatieve impact op je ranking. Deze backlinks worden ook wel spammy backlinks genoemd. Zo zijn er websites waar je kunt betalen voor een backlink. Echter worden deze praktijken gestraft door Google met een negatieve ranking. Daarnaast zijn er backlinks van websites die niet relevant zijn met de content van de pagina waar zij naar toe linken. Probeer ervoor te zorgen dat alle backlinks zo relevant mogelijk zijn. Links van websites met een hoge autoriteit heeft daarnaast een positiever effect dan van websites met een lage autoriteit.

SEO tip 9: Houd rekening met long tail zoektermen

Zoektermen zijn grofweg op te delen in twee categorieën, namelijk: long tail zoektermen en short tail zoektermen. Short tail zoektermen zijn zoektermen zoals ‘bakkerij utrecht’. Long tail zoektermen zijn zoektermen zoals ‘waar koop ik bruin brood in utrecht’. Short tail zoektermen worden voornamelijk getypt en waren voorheen het meest populair. Long tail zoektermen worden vooral gebruikt wanneer een gebruiker zeer specifiek op zoek is. Dit betekent dat over het algemeen dat er minder vaak gezocht wordt op een specifiek long tail zoekwoord. Maar áls een gebruiker via een long tail zoekterm op jouw website komt is het aannemelijker dat deze ook converteert, omdat de zoekterm veel relevanter is. Doe ook altijd een zoekwoorden onderzoek om te weten waar mensen naar zoeken. Wanneer mensen een zoekterm inspreken wordt deze ook vaak langer. Dit gebeurt omdat mensen dan gebruik maken praattaal. Op deze manier spreken zij vaak een volledige vraag in. Omdat er steeds meer mogelijkheden zijn tot het invoeren van gesproken zoekopdrachten zien we een stijging in het aantal long tail zoekopdrachten. Het is dan ook belangrijk om jouw content niet enkel te richten op korte zoektermen maar ook op lange zoektermen.

SEO tip 10: Zorg voor een goede mobiele pagina

Het aantal smartphone bezitters neemt wereldwijd al jaren toe. Dit brengt een verandering teweeg in het internetgebruik. Het aantal mobiele internetbezoekers neemt toe en daarmee het aantal mobiele zoekopdrachten. Google ontvangt zelfs al meer zoekopdrachten van mobiele gebruikers dan vanuit desktops. Dit betekent dat de mobiele gebruiker belangrijker wordt voor de zoekmachine gigant. Websites moeten mobiel vriendelijk zijn om de gebruiker de optimale ervaring te bieden. Wanneer jouw website niet mobielvriendelijk is heeft dit een negatieve impact op je ranking, binnenkort zelfs op de ranking van je desktop website. Daarnaast kan je ervoor kiezen om pagina’s als AMP in te richten, dit zijn kaal gestripte pagina’s die razendsnel laden.

Vragen over zoekmachine optimalisatie, lokale SEO of SEO copywriting of benieuwd hoe wij je hierbij kunnen helpen?  Wees er dan eerder bij dan je concurrent! Kijk op onze diensten pagina of neem contact op met Sylvester de Vries via +31 (0)30 227 05 94 of stuur een e-mail naar info@epurple.nlBekijk Epurple.nl voor meer uitgebreide informatie.

Vrijblijvend adviesgesprek

Laat hier je gegevens achter en er wordt binnen één uur contact met je opgenomen.