HomeKennisbankHet schrijven van SEO teksten
Google algoritme update

Het schrijven van SEO teksten

Het schrijven van SEO teksten

Het schrijven van SEO teksten is een belangrijk onderdeel geworden van online marketing. Veel bedrijven en websites zijn aan de slag gegaan met het plaatsen van artikelen en of whitepapers. Het schrijven van deze SEO teksten kan je helpen bij het ranken in Google. Er moet dan wel met een aantal factoren rekening gehouden worden tijdens het schrijven van de content. Waar moet je nou op letten bij het schrijven?

 Vrijblijvend advies? Klik hier

Unieke content

Zorg ervoor dat alle content die je op je website plaatst uniek is. Wanneer je namelijk op verschillende pagina’s dezelfde content hebt geplaatst is het voor een zoekmachine moeilijk om te bepalen welke pagina getoond moet gaan worden. Op deze manier is je content slechter te indexeren. Dezelfde content wordt ook wel duplicate content genoemd. Duplicate content kan intern zijn en extern. Bij interne duplicate content staat er meerdere keren dezelfde content op je eigen website. Bij externe dulpicate content staat er op een andere website dezelfde content. Het plaatsen van duplicate content kan negatieve gevolgen hebben op je rankings. Dit geldt niet alleen voor je tekst maar ook voor je paginatitels en koppen. Probeer er dan ook altijd voor te zorgen dat alle titels en koppen op je website uniek zijn. Meer informatie over Duplicate content lees je in dit artikel.

Interne linkstructuur

Zorg ervoor dat er interne links aanwezig zijn in je content. Door veel interne links te gebruiken wordt je website beter leesbaar voor zoekmachines. Tijdens het crawlen van een website gaat een bot namelijk alle links af. Wanneer je veel links hebt in je website is het makkelijker voor de bot om alle pagina’s te vinden en te indexeren. Houd hier wel bij in de gaten dat de links zo relevant mogelijk moeten zijn. Daarnaast is het belangrijk dat de naam van je link zoveel mogelijk overeen komt met de paginatitel.

Online concurrentieanalyse

Het aantal woorden

Zorg ervoor dat wanneer je een SEO tekst schrijft, deze minimaal 300 woorden bevat. Door meer relevante content ben je relevanter voor Google en wordt je hoger geïndexeerd in zoekmachines. Een tekst van minder dan 300 woorden zal niet snel een hoge ranking hebben dan een tekst met meer zo’n 500 woorden. Hierbij moet je wel rekening houden dat een te grote lap tekst de lezer kan afschrikken. Snel afhakende bezoekers hebben dan weer een negatief effect op de ranking. Daarnaast heb je met een langere tekst meer kans om gevonden te worden op long tail zoekopdrachten.

H1 en H2 tags

Het is belangrijk dat je gebruik maakt van titels, koppen en subkoppen in je SEO teksten. Veel zoekmachines gebruiken deze titels en koppen namelijk voor het indexeren van je content. Echter kan een zoekmachine niet zelf zien of het om een kop of subkop gaat. Het is dan ook erg belangrijk dat je aangeeft wat de titel of kop is in je tekst. Dit doe je door gebruik te maken van Titel, H1 en H2 tags. Op deze manier ziet de zoekmachine direct wat de titel en koppen van een artikel zijn. Dit maakt een tekst beter leesbaar voor een zoekmachine. Op de afbeelding hieronder is te zien hoe H1 en H2 tags worden weergegeven in de code van de website:

SEO teksten

Relevante content

Zorg ervoor dat wanneer je content voor je website schrijft, de relevantie met je website duidelijk is. Wanneer je content niet relevant is voor je website is het voor zoekmachines moeilijker om te bepalen of het gaat om waardevolle content. Wanneer je een website hebt waar je fietsen op verkoopt, zal content over softijs niet veel zoden aan de dijk zetten. In dit geval kan je je beter focussen op content gerelateerd aan je product, zoals fietsroutes of tips en advies over het onderhouden van je fiets.

Focus trefwoord

Houd bij het schrijven van SEO teksten een focus trefwoord aan. Door gebruik te maken van de keyword planner van Google AdWords kun je precies zien welk trefwoord voor jou het meest interessant is. Zorg ervoor dat het focus trefwoord terugkomt in de eerste alinea, pagina URL, meta omschrijving en verwerkt is in de kop en subkoppen.

Vragen over SEO Copywriting of benieuwd hoe wij je hierbij kunnen helpen?  Wees er dan eerder bij dan je concurrent! Kijk op onze diensten pagina of neem contact op met Sylvester de Vries via +31 (0)30 227 05 94 of stuur een e-mail naar info@epurple.nlBekijk Epurple.nl voor meer uitgebreide informatie.

Vrijblijvend adviesgesprek

Laat hier je gegevens achter en er wordt binnen één uur contact met je opgenomen.