HomeKennisbankGuerrilla Marketing
Social media kennisbank

Guerrilla Marketing

Guerrilla Marketing

Guerrilla marketing, een vaak goedkope, opvallende en vooral effectieve vorm van marketing. Je zult het vast wel eens gezien hebben; een guerrilla marketing actie. Denk maar een aan bestikkerde bussen waarbij het lijkt alsof de deuren kaken zijn die tientallen reizigers opeet. Ook zijn er acties die minder lijken op een goed doordachte marketing uiting(dit zijn ze natuurlijk wél!). Deze (vaak ludieke) acties wekken een sterke reactie op als schrikken, lachen of zelf boosheid. Blogs, radio en televisie happen hier maar al te graag op toe omdat het vaak grappig of controversieel is. In dit blogartikel lees je kort een aantal vormen van guerrilla marketing en de voor en nadelen ervan. Tot slot geef ik enkele voorbeelden van mislukkingen en succesverhalen.

 Vrijblijvend advies? Klik hier

Vormen van Guerrilla Marketing

Er zijn een aantal vormen van Guerrilla Marketing te benoemen. De één effectiever dan de ander maar allen hebben ze de kenmerken om de aandacht van de doelgroep te trekken. Vaak liggen de kosten van Guerrilla Marketing laag en is de impact enorm.

Virale marketing

Het Spaanse woord guerrilla beschrijft in de oorlogsvoering een bepaalde manier van oorlog voeren waarbij een klein leger succesvol een groot leger weet te bestrijden. Virale marketing heeft haar naam te danken aan biologische virussen. Deze weet zich enorm snel te verspreiden door exponentieel te groeien. Zowel virale marketing als guerrilla marketing kunnen dezelfde soort acties en marketing uitingen beschrijven en zijn onderling uitwisselbaar. Wanneer een guerrilla marketing campagne vaak online gedeeld wordt, is het een kwestie van tijd totdat het viraal gaat. Dit geld bijvoorbeeld voor de onderstaande video van Giel Beelen. Hij is recentelijk verhuisd van radio zender 3FM naar Radio Veronica. Hij heeft dit op een ludieke wijze weten te promoten.

 

Reverse Graffiti

Bij reverse graffiti wordt in plaats van spuitbussen met verf gebruik gemaakt van vieze en/of bevuilde ramen, muren en andere oppervlaktes gebruik gemaakt. Hiermee creëer je een soortgelijk effect terwijl dit niet verboden is. Ook kun je het van het feit dat je een vies oppervlak gebruik maakt gebruiken om een boodschap over te brengen. Denk hierbij aan schoonmaak- en reinigingsproducten. 

reverse graffity guerrilla marketing

 

Undercover Marketing

Hierbij gebruik je een vorm van sluikreclame waarbij het product gedemonstreerd wordt op drukbezochte plekken. Een mooi voorbeeld hiervan kun je later in dit blogartikel zien, hierbij wordt sterk glas gedemonstreerd door stapels met briefgeld tussen twee ruiten te plaatsen met de naam van de fabrikant erbij. Oftewel: “Wij zijn dermate overtuigd over de effectiviteit van ons product dat we geld willen betalen aan degene die het kapot krijgt.

Undercover guerrilla marketing

Astroturfing

Hierbij worden maatschappelijke bewegingen of een onafhankelijke meningsverandering in scene gezet, vaak worden blogs, wiki’s, chat rooms en sociale media gebruikt om neppe roddels/meningen te verspreiden. Ook wordt er vaak iemand in de doelgroep nagedaan om met deze gedaante de boodschap sterker te maken. Een goed voorbeeld van Astroturfing is het verspreiden van nep nieuws over de huidige President van de VS; Donald Trump,

Astroturfing guerrilla marketing

Reguliere media

Ook reguliere media als video, posters en flyers kunnen worden ingezet voor guerrilla marketing. Posters worden vaak rondom de stad opgehangen in plaats van op betaalde plekken; illegaal posters plakken. Zo kun je in een korte tijd en voor weinig geld je actie uitvoeren. (Mits je geen boete krijgt, is dit vanzelfsprekend een goede maar simpele manier van Guerrilla Marketing.)

Guerriilla marketing door posters

Voordelen Guerrilla Marketing

Door middel van guerrilla marketing kun je met beperkte middelen en een beperkt budget een enorm publiek bereiken, mits deze actie succesvol verloopt. Dit is het grote voordeel ten opzichte van reguliere marketing. Daarnaast is het bij reguliere marketing over het algemeen zo dat een campagne een relatief lange aanloopperiode nodig heeft voordat de consument de reclame voldoende gaat herkennen. Bij guerrilla marketing is deze aanloopperiode vele malen korter.

Nadelen Guerrilla Marketing

Bij reguliere vormen van marketing is het goed mogelijk om succesvol je marketing doelstellingen te bereiken door je aan algemeen geaccepteerde regels te houden. Dit betekent niet dat dit optimaal is of dat er geen greintje creativiteit aan te pas komt. Het is echter een stuk moeilijker te voorspellen hoe succesvol je guerrilla actie is, het ligt er maar net aan of het aanslaat en of het wel voldoende gedeeld wordt. Specifieke vaardigheden zijn dus een vereiste en het is vaak zo dat wat in het verleden wél werkte nu al niet meer werkt.

Imagoschade Guerrilla Marketing

Naast dat het lastig te is om te voorspellen of je guerrilla marketingactie succesvol gaat zijn is het ook nog belangrijk om rekening te houden met het effect wat het gaat hebben op je imago. Aangezien je je niet via de gebaande paden zal begeven is de kans dat er iets mis of anders dan gepland gaat aanwezig. Er kunnen gewonden vallen, de boodschap kan verkeerd geïnterpreteerd worden of je houdt je niet aan de regels of wetten die er gelden. Dit kan een enorme (negatieve) impact hebben op je organisatie.

Mislukkingen Guerilla Marketing

Smart

Hier gaat bijna alles wat je verkeerd kunt doen verkeerd. Eerst lijkt het op een reclame actie van een bodyshop waar je je auto kunt laten repareren door de stikker op de zijkant van de auto. Echter kun je van dichtbij een stikker op de ruit zien: “Texting can wait”. Veel mensen zien dus een reclame boodschap i.p.v. een oproep tot veilig rijden. Daarnaast zijn er nog meer reclame stickers op de auto te vinden en staat de auto half op een druk kruispunt waar veel mensen last van hebben. Wees bij guerrilla marketing mensen niet tot last!

Lees het artikel hier.

Gevaarlijke banner

Onderstaande reclame banner is boven een snelweg natuurlijk illegaal geplaatst. Wanneer deze banner boven de snelweg naar beneden zou vallen zou dit catastrofaal kunnen zijn en zouden er gewonden en zelfs doden kunnen vallen.

Dont's guerrilla marketing

Bavaria’s “Dutchy dress”

Tijdens een WK-wedstrijd deden meer dan 30 dames tegelijk hun gewone kleding uit waardoor de typische jurkjes tevoorschijn kwamen en zo het biermerk promoten. Alleen was een ander biermerk het officiële WK-bier en was het dus verboden om een ander merk te promoten. Ook is deze vorm van marketing illegaal in Zuid-Afrika. De dames werden bedreigd met zware straffen en zelfs met een celstraf, Bavaria ontkende eerst dat ze er iets mee te maken hadden. Bavaria kreeg een hoop media aandacht. Alleen maakt een goede guerrilla marketing actie geen slachtoffers, zeker niet onder de deelnemers.

bavaria dress don't guerrilla marketing

Hoe Guerilla Marketing wél moet

Uiteraard zijn veel guerrilla marketing acties origineel en erg leuk. Hieronder een aantal voorbeelden van leuke acties die op een goedkope manier het effect van een dure campagne kunnen evenaren of zelfs overtreffen.

 

Vragen over online adverteren of benieuwd hoe wij je hierbij kunnen helpen?  Wees er dan eerder bij dan je concurrent! Kijk op onze diensten pagina of neem contact op met Sylvester de Vries via +31 (0)30 227 05 94 of stuur een e-mail naar info@epurple.nlBekijk Epurple.nl voor meer uitgebreide informatie.

Vrijblijvend adviesgesprek

Laat hier je gegevens achter en er wordt binnen één uur contact met je opgenomen.




Geschreven door

Mike is een enthousiast Social Media Marketeer binnen Epurple. Virale berichten, marketing nieuws en updates is waar zijn passie te vinden is. Graag blogt hij over de ontwikkelingen die hij tijdens zijn werkzaamheden als marketeer tegenkomt.Naast virale en marketing gerelateerde content schrijft hij ook graag over technische elementen zoals zoekmachine optimalisatie en social media marketing.