HomeKennisbankGrowth hacking
verkeersstromen in google analytics

Growth hacking

Growth hacking is al een tijdje een grote speler binnen de marketingtrends. De term, voor velen nog onbekend terrein werd in het begin voornamelijk gebruikt door startups. Tegenwoordig heeft growth hacking zich echter ook geïntegreerd in de marketingstrategie van veel non-startup bedrijven. Ben je benieuwd wat het inhoudt en of het ook binnen jouw organisatie past? Lees dan snel verder!

 Vrijblijvend advies? Klik hier

Wat is growth hacking?

Growth hacking is een proces van snel op elkaar volgende experimenten die worden getest aan de hand van verschillende marketingstrategieën en waarbij terugkoppeling van de klant een grote rol speelt. Door veel te testen en data te analyseren, wordt er snel duidelijk wat wel en wat niet werkt. Het gaat bij Growth-hacking niet zozeer om het maken van winst, maar juist om het realiseren van groei, in welk opzicht dan ook. Wanneer dit proces succesvol wordt uitgevoerd kan er een onmiddellijke marktaanwezigheid gecreëerd worden.

Hoe werkt growth hacking?

Growth hacking is niets minder dan het begrijpen van je doelgroep. Hoe wordt dit gerealiseerd? Door zoveel mogelijk te experimenteren. De kennis die bij het experimenteren wordt opgedaan kan bruikbaar of niet bruikbaar zijn. Uiteraard wordt alleen de bruikbare data meegenomen in de volgende stappen van het proces. Voordat je je experiment begint, bepaal je wat voor jou een positief resultaat zou zijn. Wil je bijvoorbeeld binnen 3 maanden je conversies met 5% verhogen, kan je deze doelstelling gebruiken voor je experimenten. Omdat je op korte termijn experimenteert weet je al snel wat voor jouw doelgroep werkt en wat niet. Op deze manier kan er een zeer snelle groei gecreëerd worden.

Growth hacking is multidisciplinair

Growth hacking beperkt zich niet tot een enkele discipline. De afdelingen marketing, sales, automatisering en productie spelen vaak een belangrijke rol. Dit betekent niet dat het hele bedrijf aan growth hacking moet doen, zolang er maar toegang is tot alle disciplines. Dit kan ook zijn in de vorm van freelancers.

Growth hacking en het internet

Growth hacking Afbeelding

Door de komst van internetproducten zoals Facebook en Twitter zijn er veel nieuwe vormen van marketing ontstaan. Growth hacking is daar een van. Growth-hackers snappen de potentie van groei op het internet, de mogelijkheden zijn oneindig. Een organisatie die de mogelijkheden van growth hacking optimaal heeft benut is Airbnb. Zij vonden een loophole in het grote platform Craigslist. Airbnb gaf gebruikers de mogelijkheid (door een kleine hack) hun kamers naast Airbnb ook op Craigslist te posten. De voordelen hiervan waren enorm. Niet alleen kreeg Airbnb toegang tot het gebruikersnetwerk van Craigslist, de kamers die afkomstig waren van Airbnb waren ook nog eens van veel hogere kwaliteit. Ze waren persoonlijker, beter beschreven en hadden betere foto’s. Dit zorgde ervoor dat veel gebruikers overstapten van Craiglist naar Airbnb. Wat er ook nog bijkwam was het feit dat de mensen die kamers aanboden op Airbnb meer verdienden, wat er voor zorgde dat ook zij gebruik bleven maken van de service. Benieuwd naar meer voorbeelden van growth hacking? Kijk eens op growthhackers.com.

De essentie van Growth hacking

Waar het bij growth hacking om gaat, is op een slimmere, creatievere (en goedkopere) manier je doelgroep bereiken. Hoe beter je je doelgroep kent hoe makkelijker dit wordt. Het is dus aan te raden je te focussen op één niche.

Wil je meer weten over growth hacking en de mogelijkheden die het voor jouw onderneming kan bieden? Neem dan geheel vrijblijvend contact op met een van onze specialisten. Zij helpen je graag!

Vrijblijvend adviesgesprek

Laat hier je gegevens achter en er wordt binnen één uur contact met je opgenomen.