HomeKennisbankGoogle Snippets
Lokale zoekmachine optimalisatie

Google Snippets

Een Google Snippet bestaat uit een titel, een meta omschrijving en de URL van een bepaalde pagina. Deze snippertjes van informatie (vandaar de naam) zijn een zeer belangrijk onderdeel van on-page zoekmachine optimalisatie. Ben jij benieuwd hoe je deze optimaliseert, test en hoe je ermee opvalt? Lees dan snel verder!

 Vrijblijvend advies? Klik hier

SERP

SERP staat voor Search Engine Result Pages, in andere woorden zoekmachineresultatenpagina. Op deze pagina zullen de snippets verschijnen wanneer er een zoekopdracht ingevoerd wordt in Google, Bing of Yahoo, zoals hieronder:

 

 

Wat is een Google Snippet?

Een Google snippet bestaat uit een titel (title tag), een meta omschrijving (meta description), een URL (adres van de pagina) en eventuele extra info zoals prijzen, datums, afbeeldingen, recensies of locaties. De snippet is een van de belangrijkste onderdelen van on-page SEO.

Title Tag

Een title tag is zoals eerder al vermeld één deel van een snippet, namelijk de klikbare titel. De title tag is een van de variabelen die invloed heeft op de ranking van jouw pagina. Het is dus belangrijk het zoekwoord hierin te verwerken. Doe dit zo ver mogelijk vooraan de zin, want aan deze woorden hecht Google het meeste waarde. Het maximale aantal tekens dat wordt weergegeven in Google is 70. De ideale lengte van een title tag is echter 55 tot 60 tekens. Verder is een goede SEO-titel uitnodigend, origineel en opvallend. Probeer een emotie op te roepen bij de zoekers en vermijd dus eentonige jargon.

URL

De URL is het adres van de webpagina. Deze staat bij een Google snippet direct onder de title tag. Het is belangrijk om deze zo kort en duidelijk mogelijk te houden. Een voorbeeld van een onduidelijke URL is:

https://www.epurple.nl/google-snippets=464979928&snb_admedia=google&snb_adtype=cpc&

Het is aan te raden om een ‘kruimelpad’ (hiërarchische structuur) te laten zien, bijvoorbeeld:

https://www.epurple.nl/online-marketing-kennisbank/google-snippets

Ook is het belangrijk het zoekwoord in de URL te verwerken, zoals hierboven gedaan wordt met het zoekwoord ‘google snippets’.

Meta Description

Heb je eenmaal een geweldig stuk geschreven, dan wil je natuurlijk wel dat het gelezen wordt. Met een goede meta omschrijving, die je zelf mag toevoegen spoor je zoekers aan om jouw stuk te lezen. Deze meta description ook wel ‘meta tag’ die onder de title tag en URL verschijnt is ook nog eens belangrijk voor je ranking. Zorg dus dat deze voldoende wordt voorzien van zoekwoorden. Ook voor de meta description geldt: hoe verder vooraan, hoe beter. Belangrijk is dat deze meta tag overeenkomt met de inhoud op de pagina, anders wordt hij wellicht niet gebruikt door de zoekmachine. Als dit het geval is wordt er vaak voor de eerste paar zinnen op de pagina als meta tag gekozen. Hoewel dit heel erg schommelt ligt de ideale lengte van de meta description tussen de 150 en 160 tekens.

Google Snippet Tester

Als je de snippet wil gaan optimaliseren moet je hem natuurlijk wel kunnen testen. Daarom hebben wij de Epurple Google snippet tester gemaakt. Met deze Google snippet tool kan je precies zien hoe jouw snippet eruit komt te zien in de SERP. Test jouw snippet hier!

Rich Snippets

Niet elke snippet is een rich snippet, sterker nog de meeste resultaten in de SERP bestaan slechts uit een titel, URL en meta omschrijving. Door deze goed te formuleren kan je veel bezoekers aantrekken. Je valt er echter niet mee op tussen alle andere zoekresultaten. Door structered data toe te voegen zoals reviews, datums, afbeeldingen of prijzen creëer je rich snippets. Met deze rich snippets val je beter op en verhoog je de kans dat zoekers jouw pagina aan klikken.

Voorbeeld van een rich snippet:

Structered data

Structered data is een codetaal waarin je een bepaalde structuur aangeeft. Hiermee kun je bijvoorbeeld een datum toevoegen aan een blogartikel, een prijs aan een product of reviews aan een restaurant. Dit doe je zodat Google begrijpt waar de webpagina voor staat en hoe de pagina gepresenteerd moet worden in de zoekresultaten.

Rich Cards

Door aan sommige categorieën zoals artikelen, films of recepten structered data toe te voegen, verhoog je de kans dat ze in de rich cards zichtbaar worden. Een rich card is het carousel dat bij bepaalde zoekopdrachten bovenaan de pagina verschijnt, zoals hier beneden te zien is:

Featured Snippets

De featured snippet wordt uitgelicht bovenaan de pagina en geeft antwoord op de ingevoerde zoekopdracht. Er wordt een korte preview van het antwoord getoond, eventueel met een bijpassende afbeelding en een link naar de originele bron.

Voorbeeld van een featured snippet:

Het is niet gegarandeerd dat het eerste zoekresultaat de featured snippet krijgt. Het algoritme van de featured snippet verschilt dus met die van de normale snippets. Het is aan Google om te bepalen welke website een featured snippet krijgt, maar er zijn een aantal factoren die jouw website een duwtje in de rug kunnen geven, namelijk:

  • De opmaak (structered data)
  • De vraag (komt de zoekopdracht terug op de pagina)
  • Het antwoord (een gedetailleerd antwoord op de vraag)

Wil je meer weten over Google Snippets en hoe je deze kan optimaliseren? Stuur dan een mailtje naar info@epurple.nl of neem geheel vrijblijvend contact op met een van onze specialisten. Zij helpen je graag! Heb je nog een aanvulling? Laat hem achter in de comments!

Vrijblijvend adviesgesprek

Laat hier je gegevens achter en er wordt binnen één uur contact met je opgenomen.