HomeKennisbankGoogle Rankbrain en artificial intelligence
Google algoritme update

Google Rankbrain en artificial intelligence

Hummingbird

Google Rankbrain is een onderdeel van het complete algoritme dat de zoekmachine gebruikt. Google maakt gebruik van een algoritme om zoekopdrachten te begrijpen en hier de juiste resultaten bij te vinden. Het complete algoritme dat Google gebruikt is enorm en maakt naar eigen zeggen gebruik van meer dan 200 factoren. Tot 2013 had het complete algoritme geen eigen naam. Na een complete vernieuwing heeft deze de naam “Hummingbird” gekregen. Er is voor deze naam gekozen omdat dit nieuwe algoritme snel en precies zou zijn. Onder deze 200 factoren zitten onder andere verschillende algoritmes.


Vrijblijvend advies? Klik hier

Google

Het doel van het algoritme van Google is het zo juist mogelijk interpreteren van de zoekopdracht. Om hier vervolgens de meest relevante zoekresultaten bij weergeven. Hierdoor wil Google haar gebruiker/ bezoekers zo goed en zo snel mogelijk mee van dienst zijn. Google is de grootste zoekmachine van dit moment en dat proberen zij op deze manier te waarborgen.

Rankbrain

Google Rankbrain is een zelflerend algoritme dat valt onder het Hummingbird algoritme. Dat het systeem zelflerend is houdt in dat het systeem in staat is om zichzelf te trainen. Het is voor het eerst dat Google voor de zoekmachine gebruik maakt van AI, oftewel “artificial intelligence”. Het voordeel van een zelflerend systeem is dat dit systeem zoekopdrachten steeds beter moet gaan begrijpen. Rankbrain is niet nieuw en maakte zijn debuut in 2015.  Echter werd dit systeem toen niet op alle zoekopdrachten toegepast. Dit gebeurde pas in 2016.

De strijd om resultaten?

Wat er kan gebeuren door de invloed van Rankbrain is dat de zoekresultaten steeds relevanter worden. Dit zou betekenen dat het juiste zoekresultaat steeds vaker bovenaan komt te staan. Dit zou kunnen betekenen dat de machtsspreiding van de zoekresultaten groter wordt. De eerste drie zoekresultaten zullen dan naar verhouding steeds meer clicks krijgen. Dit kan ervoor zorgen dat de strijd om op de eerste pagina te komen verandert in een strijd voor de eerste drie zoekresultaten.

Vragen over dit onderwerp of benieuwd hoe wij je hierbij kunnen helpen?  Wees er dan eerder bij dan je concurrent! Kijk op onze zoekmachine optimalisatie pagina of neem contact op met Sylvester de Vries via +31 (0)30 227 05 94 of stuur een e-mail naar info@epurple.nlBekijk Epurple.nl voor meer uitgebreide informatie.

Vrijblijvend adviesgesprek

Laat hier je gegevens achter en er wordt binnen één uur contact met je opgenomen.