HomeKennisbankMobile first index Google – wat betekent dit voor jou?
wat is seo

Mobile first index Google – wat betekent dit voor jou?

Google gaat van desktop first naar mobile first index

Een belangrijke update is dat Google in 2017 niet meer met een desktop first index gaat werken maar met een mobile first index. De zoekmachine heeft in het verleden altijd de desktop de hoogste  prioriteit gegeven. Dit wilt Google omgaan draaien naar aanleiding van het stijgende gebruik van de smartphone. In dit geval wordt de ranking van de mobile pagina’s op verschillende manieren leidend. Dit heeft impact op de mate waarin je scoort in de zoekresultaten.


Vrijblijvend advies? Klik hier

Resonsive website of aparte mobiele website

Wanneer je een responsive website hebt is er weinig aan de hand. In dit geval zijn namelijk de mobiele versie en de desktopversie hetzelfde. Werk je met een aparte mobiele versie van de website kan dit wel voor problemen zorgen. De mobile website is dan vaak een lichte/ minder sterke variant van de desktopversie. Wanneer Google over gaat naar mobile first index dan gaat omdraaien is de kans groot dat je een stuk lager scoort in de zoekmachine.

Content en Backlinks

Wanneer er minder content en backlinks staan op de mobiele versie dan op de desktop versie, kan dit grote gevolgen hebben op de positie in de zoekresultaten. Dit heeft te maken met dat er minder relevante content op de pagina gevonden wordt. Ook kan het zijn dat deze mobiele versie minder backlinks heeft dan de reguliere versie. Daarnaast kan het zijn dat door minder content bepaalde zoektermen, zowel long tail als short tail, niet voorkomen op de mobiele versie.

Google mobile wordt steeds groter

Het aandeel van de ‘mobile’ zoekopdrachten in Google wordt steeds groter. Deze ontwikkeling is al enige tijd bezig. In 2015 waren er voor het eerst in meer mobiele zoekopdrachten dan desktop zoekopdrachten. Ondanks dat dit nog niet in alle landen het geval was gaat Google hier wel op inspelen. Zij verwerkte dat jaar ruim 100 miljard zoekopdrachten per maand waarvan een enorm deel mobiele zoekopdrachten waren. Een belangrijk detail is dat tablets hier niet onder vallen. Google ziet enkel apparaten met een scherm tot maximaal 6 inch als een mobiel apparaat. Inspelen op deze verandering is belangrijk om relevant te blijven.

 

Wat kun je doen?

Een goede mobiele versie van je website is erg belangrijk. Daarnaast is het belangrijk dat er zoveel mogelijk dezelfde content komt op de mobiele versie van je website als op de desktopversie. De laadtijd van de website is ook erg belangrijk. Langzame website worden al lager gerankt en dit zal enkel toenemen in de nieuwe mobiele index. Google zelf adviseert gebruik te gaan maken van ‘Accelerated Mobile Pages’ indien je nog geen mobiele website hebt. Naast het gebruiksvriendelijker en sneller maken van de website voor mobiele apparaten, kan je Structured Data toevoegen. Dit geeft de mobile bot extra signalen.

Omdat de online omgeving zo snel veranderd is het enorm belangrijk om snel in te spelen op veranderingen. Vragen over dit onderwerp of benieuwd hoe wij je hierbij kunnen helpen?  Wees er dan eerder bij dan je concurrent! Kijk op onze zoekmachine optimalisatie pagina of neem contact op met Sylvester de Vries via +31 (0)30 227 05 94 of stuur een e-mail naar info@epurple.nlBekijk Epurple.nl voor meer uitgebreide informatie.

Vrijblijvend adviesgesprek

Laat hier je gegevens achter en er wordt binnen één uur contact met je opgenomen.