HomeKennisbankWe nemen afscheid van de ‘gemiddelde positie’ metric in Google Ads
emiddelde positie kennisbank

We nemen afscheid van de ‘gemiddelde positie’ metric in Google Ads

We nemen afscheid van de ‘gemiddelde positie’ metric in Google Ads

Een van de oudste metrics in Google Ads (voorheen Google AdWords) zal vanaf september 2019 niet meer beschikbaar zijn. Na meer dan 15 jaar trouwe dienst heeft Google besloten dat de ‘gemiddelde positie’ niet meer van toegevoegde waarde is voor de adverteerder. Deze statistiek geeft aan op welke positie in de zoekresultaten je advertentie gemiddeld gezien getoond wordt. Stond je advertentie bijvoorbeeld in 50% van de gevallen op positie 1 (de hoogste positie) en in 50% van de gevallen op positie 2, was je gemiddelde positie 1,5. Dit cijfer zegt echter niets over wáár op de pagina je advertentie getoond is. Als je de enige adverteerder bent in de betreffende veiling, is je positie altijd 1. Ook wanneer je advertentie helemaal onderaan de pagina (nog onder de organische resultaten) getoond wordt. Lees hier verder!

Zodoende lanceerde Google in november 2018 al vier nieuwe statistieken om de zichtbaarheid en positie van je zoekadvertenties te meten:

· Vertoningspercentage voor de absolute toppositie in zoeknetwerk
· Vertoningspercentage voor de toppositie in zoeknetwerk
· Vertoningen (top) %
· Vertoningen (abs. Top) %

Het vertoningspercentage voor de absolute toppositie in zoeknetwerk (abs. Top-VP) geeft aan bij hoeveel procent van het aantal beschikbare vertoningen jouw advertentie, advertentiegroep of campagne op de meest prominente positie in Google Zoeken is getoond. Met de meest prominente positie wordt bedoeld dat de advertentie bóven de organische zoekresultaten voor de betreffende zoekopdracht stond, en dat eventuele concurrerende adverteerders onder jouw advertentie stonden. Of er ook daadwerkelijk concurrerende adverteerders waren, geeft deze statistiek niet weer.

Het vertoningspercentage voor de toppositie in zoeknetwerk (VP toppositie) geeft aan bij hoeveel procent van het aantal beschikbare vertoningen jouw advertentie, advertentiegroep of campagne bóven de organische zoekresultaten stond. Dit kan dus ook op de absolute toppositie zijn.

Deze statistieken geven inzicht in je zichtbaarheid, als gevolg van je kwaliteitsscore en ingestelde bieding. Wil je dus vaker met je advertentie boven de organische zoekresultaten staan, verbeter dan je kwaliteitsscore en/of verhoog je bieding.

De vertoningen (top) % geeft aan hoeveel procent van jouw behaalde vertoningen is weergegeven op de toppositie, dus boven de organische resultaten.

Tot slot geeft de statistiek vertoningen (abs. Top) % aan hoeveel procent van jouw behaalde vertoningen is weergegeven op de absolute toppositie boven de organische resultaten, dus op de eerste plek.

Deze statistieken zijn te gebruiken om na te gaan of je een hoger doorklikpercentage (CTR) behaalt wanneer de advertentie vaker op een (absolute) toppositie wordt weergegeven.

De volgende afbeelding toont hoe de absolute toppositie zich verhoud tot de toppositie:

rentail management software

Met het verdwijnen van de gemiddelde positie en het toevoegen van vier nieuwe statistieken probeert Google meer transparantie te geven waar je advertentie getoond wordt. Tegelijkertijd zijn deze vier nieuwe statistieken ingewikkelder om te interpreteren, met name voor kleine adverteerders die er niet fulltime mee bezig zijn. Gelukkig heb je nog een aantal maanden voordat de wijziging definitief is.  

Vragen over online adverteren of benieuwd hoe wij je hierbij kunnen helpen?  Wees er eerder bij dan je concurrent! Kijk op onze diensten pagina of neem contact op met Sylvester de Vries via +31 (0)30 227 05 94 of stuur een e-mail naar info@epurple.nlBekijk Epurple.nl voor meer uitgebreide informatie.

Vrijblijvend adviesgesprek

Laat hier je gegevens achter en er wordt binnen één uur contact met je opgenomen.