HomeKennisbankDe Facebook Pixel: Wat is het en hoe gebruik je het?
Facebook pixel

De Facebook Pixel: Wat is het en hoe gebruik je het?

De Facebook Pixel. Als ervaren social media gebruiker heb je het fenomeen Facebook Pixel vast weleens voorbij horen of zien komen in de vorm van bijvoorbeeld een “remarketing” advertentie. Je hebt een vakantie bekeken en direct word je achtervolgd door advertenties met alle bestemmingen in heel Europa. Hoe doen adverteerders dit? En hoe kan ik de Facebook Pixel inzetten voor mijn bedrijf?

In dit artikel neem ik je mee in de wereld van het fantastische stukje tracking techniek waarmee er een nieuwe wereld voor je open gaat!

Vrijblijvend advies? Klik hier

Wat is een Facebook Pixel?

Een Facebook Pixel is een klein stukje HTML code die je “onzichtbaar” op je website kunt plaatsen. Deze code maakt het vervolgens mogelijk om hele interessante aspecten te meten. Bijvoorbeeld:

  • Wie in grote lijnen je websitebezoekers zijn
  • Welke webpagina’s er bezocht worden
  • Welke doelen er zijn behaald (bijvoorbeeld contactaanvragen)

Als het ware “volgt” de pixel de gebruiker op jouw website en kan je hier hele interessante voordelen uit halen!

Wat kun je met een Facebook Pixel?

De Facebook Pixel is zeer geschikt om in te zetten voor succesvolle social media advertenties. Dit komt mede doordat de Facebook Pixel het mogelijk maakt op basis van interactie speciale doelgroepen te creëren. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk de Facebook Pixel in te zetten voor het opstellen van nieuwe doelgroepen op basis van:

  • Websiteverkeer
    • Op basis van bijvoorbeeld specifieke webpagina’s, doorgebrachte tijd etc. Hierbij kun je ook aangeven binnen welke periode.
  • Klantenbestanden
    • Op basis van bijvoorbeeld e-mailadressen, telefoonnummers, bedrijfsnamen etc.
  • Appactiviteit
    • Op basis van activiteiten die binnen jouw app plaatsvinden. Bijvoorbeeld personen die jouw app openen, meest actieve gebruikers, gebruikers die de meeste transacties verrichten etc.
  • Video
    • Op basis van specifiek bekeken video’s. Hierbij kun je ook nog selecteren hoe lang iemand minimaal gekeken moet hebben. Daarnaast is het mogelijk om aan te geven binnen welke periode de video’s bekeken zijn.
  • Instagram-bedrijfsprofiel
    • Op basis van interactie op jouw Instagram Bedrijfsprofiel. Denk hierbij aan iedereen die betrokken is bij jouw bedrijf, iedereen die jouw bedrijfspagina heeft bezocht, mensen die een interactie hebben gehad met jouw (betaalde) content, mensen die een bericht naar je hebben gestuurd. Daarnaast is het mogelijk aan te geven binnen welke periode bovenstaande interactie moet worden uitgevoerd.
  • Leadformulier
    • Op basis van de personen die een leadformulier hebben geopend, geopend maar niet afgerond of geopend en wel afgerond. Daarnaast is het mogelijk aan te geven binnen welke periode bovenstaande interactie moest worden uitgevoerd.
  • Evenementen
    • Op basis van interactie op jouw evenementen. Denk hierbij aan personen die bijvoorbeeld hebben gereageerd met “gaat” of “geïnteresseerd’, mensen die een interactie hebben gehad etc. Daarnaast is het mogelijk om aan te geven binnen welke periode bovenstaande interactie moet worden uitgevoerd.
  • Instant Experience
    • Op basis van personen die de instant experience hebben geopend of hiermee een actie hebben gehad. Daarnaast is het mogelijk aan te geven binnen welke periode bovenstaande interactie moet worden uitgevoerd.
  • Facebook-pagina
    • Op basis van interactie op jouw Facebook Bedrijfsprofiel. Denk hierbij aan iedereen die betrokken is bij jouw bedrijf, iedereen die jouw bedrijfspagina heeft bezocht, mensen die een interactie hebben gehad met jouw (betaalde) content, mensen die een bericht naar je hebben gestuurd. Daarnaast is het ook mogelijk aan te geven binnen welke periode bovenstaande interactie moet worden uitgevoerd.

Laten we als voorbeeld elke kennisbank bezoeker opslaan in een nieuwe doelgroep. Hiervoor kies ik voor het aanmaken van een aangepaste doelgroep op basis van websiteverkeer en kies ik voor “URL bevat” kennisbank. Facebook zal dan alle personen die een kennisbank artikel hebben gelezen opslaan in een nieuwe doelgroep. Deze doelgroep kun je vervolgens inzetten voor specifieke Facebook campagnes waarvan je dus zeker weet dat ze een artikel hebben gelezen!

Daarnaast is het ook nog eens mogelijk bovenstaande doelgroep te gebruiken voor een doelgroep die lijkt op mensen die de kennisbank artikelen lezen. Dit wordt ook wel een Look-a-like doelgroep genoemd.

Ga hiervoor naar doelgroep maken à vergelijkbare doelgroep à selecteer een gegevensbron (dus bijvoorbeeld de kennisbank doelgroep) à selecteer bij stap 2 de Doelgroep locatie à selecteer bij stap 3 de Doelgroepgrootte (hoe kleiner deze grootte, hoe specifieker) à klik vervolgens op Doelgroep maken. Facebook zal deze doelgroep vervolgens binnen een half uur vullen. Grote kans dat deze mensen ook geïnteresseerd zijn in de kennisbankartikelen!

De Facebook Pixel, waarom jij deze zou moet installeren!

  • De Facebook Pixel maakt het mogelijk relevante doelgroepen op te stellen
  • De Facebook Pixel maakt het mogelijk remarketing campagnes op te stellen
  • De Facebook Pixel maakt het mogelijk campagnes beter te meten
  • De Facebook Pixel maakt het mogelijk doelen te kunnen definiëren
  • De Facebook Pixel maakt het mogelijk sneller en eenvoudiger advertenties op te stellen
  • De Facebook Pixel maakt het mogelijk dynamische advertenties te creëren

Heb je vragen omtrent het aanmaken van een doelgroep, of kom je ergens niet helemaal uit? Dan kan je altijd vrijblijvend contact opnemen door hieronder te reageren of mij direct te bellen op 06 48 78 53 33.

Vrijblijvend adviesgesprek

Laat hier je gegevens achter en er wordt binnen één uur contact met je opgenomen.