HomeGoogle AnalyticsDashboards gebruiken voor inzichtelijke data
verkeersstromen in google analytics

Dashboards gebruiken voor inzichtelijke data

Dashboards gebruiken binnen CRM

Tegenwoordig maakt bijna ieder bedrijf gebruik van CRM. Customer Relationship Management oftewel CRM is een strategie waarmee je alle klant relaties en klant contacten van je bedrijf kunt beheren. CRM is in dit digitale tijdperk haast niet meer weg te denken. Het geeft je namelijk niet alleen een schat aan informatie, maar ook meer inzicht in je bestaande en potentiële klanten en in de voortgang van verschillende afdelingen binnen jouw organisatie. Helaas is het ook zo dat de “schat” aan informatie zo groot is dat het inzichtelijk maken van de data nogal moeilijk kan zijn. Benieuwd hoe het gebruik van dashboards kan bijdragen aan inzichtelijke data? Lees dan snel verder!

 Vrijblijvend advies? Klik hier

Het begin van inzichtelijke data

Het is erg belangrijk om voordat je begint met het maken van de dashboards een plan te hebben. Het gebruiken van dashboards zal namelijk niet zomaar tot meer inzicht in je data leiden. In sommige gevallen zal het zelf lastiger worden. Daarom is het slim om voordat je gaat beginnen met het opzetten van een dashboard de KPI’s van jouw organisatie duidelijk te hebben.

Het bepalen van de juiste KPI’s is iets wat per organisatie verschilt en wat je het beste zelf kunt doen. Een goede KPI voldoet in ieder geval aan de volgende eisen:

SMART geformuleerd
De KPI moet aansluiten bij de missie en visie van de organisatie
Er is duidelijkheid voor alle stakeholders
Er is een duidelijke koppeling tussen de KPI’s en de organisatiedoelstellingen

Nu je de KPI’s hebt bepaald ga je per dashboard het volgende doen:

Bepaal wat je inzichtelijk wilt maken
Bepalen welke data je hier voor nodig hebt
Bepalen wie deze inzichten uit het dashboard moet kunnen halen
Bepaal hoe je deze data zo eenvoudig mogelijk kunt presenteren

Opzetten van de dashboards voor inzichtelijke data

Nadat je de KPI’s hebt bepaald en het plan gemaakt hebt kun je gaan beginnen met het opzetten van de dashboards. Om een dashboard goed op te zetten heb je wat oefening nodig en het zal dan ook niet in één keer lukken. Daarom is het optimaliseren van het dashboard een erg belangrijke stap. Dit komt omdat de data die je inzichtelijk wil gaan maken vaak niet zo makkelijk inzichtelijk te krijgen is als dat je in eerste instantie dacht.

Om het dashboard te optimaliseren is het belangrijk om de collega’s die gebruik gaan maken van het dashboard erbij te betrekken. Zij hebben vaak goede ideeën. Verder is het slim om regelmatig even wat afstand te nemen en objectief te kijken naar de data die je te zien krijgt. Is dit wat je wilde? Klopt de data? Enzovoorts.

Een goede tip is om de gepresenteerde data visueel te maken in plaats van tabellen te gebruiken. Hierdoor kunnen de gebruikers veel sneller zien hoe het ervoor staat.

Hulp bij het inrichten van dashboards? Klik hier!

Organisaties en dus dashboards veranderen

Organisatie veranderen continu. Dat betekend dat je dashboards ook veranderen. Daarom is het verstandig om regelmatig de dashboards en de KPI’s te bekijken en te bepalen of ze nog steeds relevant zijn voor het huidige werkveld. Als dit niet het geval is, pas dan waar dat nodig is dingen aan. Het kan zelfs zo zijn dat bepaalde dashboards overbodig worden of dat er nieuwe dashboards nodig zijn. Mocht dit zo zijn, schroom dan zeker niet om dit te doen. Des te beter de dashboards zijn, hoe makkelijker het is om hierop te sturen.

Nieuwsgierig geworden en wil je meer weten over het gebruik van dashboards voor inzichtelijke data? Neem dan gerust contact met ons op via het onderstaande contactformulier! En bekijk zeker ook onze andere artikelen in de kennisbank.

Vrijblijvend adviesgesprek

Laat hier je gegevens achter en er wordt binnen één uur contact met je opgenomen.