HomeKennisbankChecklist SEO Copywriting
SEO Copywriting checklist

Checklist SEO Copywriting

Wanneer is je tekst echt af?

Verdwaal jij in het aantal woorden, word je opgezogen door je eigen tekst of blijf je jouw teksten oneindig aanpassen en verbeteren? Dan is dit artikel een must-read voor jou!

Vrijblijvend advies? Klik hier

Omdat het schrijven van kwalitatief hoogwaardige content die goed rankt binnen de zoekmachine nogal ontmoedigend kan zijn neem ik je in dit artikel graag mee door onze SEO Copywriting checklist. De checklist is zo opgesteld dat jij met een aantal snelle controles je artikelen kunt checken en met een gerust hart kunt publiceren!

De SEO Copywriting checklist van Epurple gaat in op:

    • Het harde werk dat je doet voor je begint met schrijven;
    • De leesbaarheid van je tekst;
    • Het onderwerp van je tekst;
    • De verschillende alinea’s van je tekst;
    • Interne linking;
    • De Call To Action;
    • De categorieën en tags die je aan je tekst koppelt.

Maar eerst: Wat is SEO Copywriting eigenlijk?

Zoals je misschien wel weet staat SEO voor Search Engine Optimization. Ook wel Zoekmachine Optimalisatie genoemd. Terwijl copywriting niets anders is dan het creëren van tekstuele content die de inhoud van je website vormt. SEO Copywriting staat dus simpelweg voor webteksten die interessant zijn voor zowel de bezoekers van je website als de zoekmachine zelf.

Voor je begint met schrijven

Voordat je de SEO Copywriting checklist in de praktijk kunt brengen moet je al het een en ander hebben gedaan. Voor je begint met schrijven bepaal je namelijk eerst het onderwerp van je tekst. Zonder duidelijk centraal onderwerp geen goede tekst. Om jezelf op weg te helpen bij het schrijven van een goede tekst stel je jezelf de volgende vragen:

  • Wat is de aanleiding? Welk idee zit er achter?
  • Voor welke doelgroep ga ik de tekst schrijven?
  • Met welk doel ga ik de tekst schrijven? Is dit puur informatief of moet de tekst ook converterend gaan werken?

Naast het bepalen van het onderwerp ontkom je er bij SEO Copywriting niet aan om zoekwoorden onderzoek te doen voor je begint met schrijven. In deze video legt Bas je graag uit hoe je jouw zoekwoorden onderzoek zo effectief mogelijk kunt uitvoeren. Bepaal in ieder geval de focus zoekwoorden voor jouw tekst. Op welke termen wil je gevonden worden en waar zou jij op zoeken als je een gebruiker was?

Als je de focus zoekwoorden in kaart hebt gebracht kun je eenvoudig de structuur van de pagina bepalen. Om de zoekwoorden extra kracht bij te zetten plaats je ze namelijk het liefst ook in tussenkoppen. Zo heb je direct een aantal alinea’s waar je tekst voor kan gaan schrijven!

Dé SEO Copywriting checklist

Eindelijk is het moment daar. Je bent klaar met schrijven! Waarschijnlijk dansen de letters nu over je scherm. Ga daarom even een lekker kopje koffie halen, een rondje lopen of iets anders doen. Als je de tekst namelijk even laat rusten, kom je daarna weer tot nieuwe inzichten. Als je daarna het gevoel hebt dat je tekst écht klaar is kun je aan de slag met de checklist!

Check de leesbaarheid

De leesbaarheid van je tekst is enorm belangrijk. Als de bezoeker de tekst niet lekker weg kan lezen haakt hij of zij vroeg of laat af. Check daarom in ieder geval de volgende onderdelen:

  • Heb je een WordPress website? Dan kun je gebruik maken van de Yoast SEO plug-in om de leesbaarheid te controleren. Geeft de plug-in rode of oranje punten aan bij de leesbaarheidsanalyse? Dan is er werk aan de winkel;
  • Controleer de tekst natuurlijk ook zelf nog even op spellings- en formuleringsfouten;
  • Schrijf je voor een klant? Ga dan goed na of de schrijfstijl die je gebruikt hebt wel goed aansluit bij de wensen van de klant;
  • Controleer of je in de tekst genoeg gebruik maakt van transitiewoorden. Denk daarbij aan: omdat, daarom, daarnaast en tot slot.

Check het onderwerp

Als de leesbaarheid van je tekst helemaal in orde is, is het verstandig om nog even stil te staan bij het onderwerp van je tekst. Lees je tekst door en probeer je daarbij te verplaatsen in de schoenen van de bezoeker. Vraag jezelf tijdens en na het lezen van de tekst in ieder geval het volgende af:

  • Is het onderwerp duidelijk voor de bezoeker?
  • Komen de belangrijkste search query’s en zoekwoorden terug in de tekst?
  • Passen de tussenkoppen die ik gebruikt heb bij het onderwerp?
  • Maken de eerste twee zinnen van elke paragraaf direct duidelijk waar het over gaat?

Check de verschillende alinea’s

Als je zeker weet dat het onderwerp en de leesbaarheid van je tekst helemaal in orde zijn check je de verschillende alinea’s. Dit onderdeel van de checklist draagt grotendeels bij aan de leesbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van je tekst. Controleer bijvoorbeeld of je gebruikt maakt van opsommingen in je tekst. Dit vinden bezoekers vaak fijn, het scant immers makkelijk.

Idealiter is iedere alinea maximaal 5 á 6 regels lang. Check daarom of er alinea’s zijn die langer dan 6 regels zijn. Zo ja, vraag je dan af of deze opgesplitst kunnen worden in twee nieuwe alinea’s. Als het echt niet mogelijk is om de alinea’s die te lang zijn op te splitsen, probeer ze dan in te korten.

Interne linking

Lees je artikel nog eens grondig door en vraag jezelf af of er voldoende interne links geplaatst zijn. Iedere website heeft een aantal meest waardevolle pagina’s. Dit noemen we cornerstone content. Probeer daarom ook vanaf jouw artikel een aantal links te plaatsen naar deze pagina’s.

Jouw tekst gaat waarschijnlijk zorgen voor een nieuwe pagina op je website. Denk daarom alvast na op welke bestaande pagina’s je eventueel een link kunt plaatsen naar jouw nieuwe artikel. Op die manier kun je jouw artikel/pagina een mooie boost geven als deze straks geplaatst is.

Call to action

Heb je de interne linking helemaal op orde? Dan is de Call to action van jouw artikel aan de beurt. Je hebt jouw artikel natuurlijk met een doel geschreven. Of dat nu informatief of converterend is, je wilt natuurlijk dat bezoekers bepaalde acties gaan ondernemen als je artikel straks online staat. Denk daarom goed na over het volgende:

  • Is het duidelijk dat je stuurt op de aankoop van iets?
  • Is het duidelijk dat je stuurt op het verder lezen op de website?
  • Kan er eenvoudig contact opgenomen worden?

Zorg dat eventueel genoemde telefoonnummers en emailadressen klikbaar zijn. Ook wil je natuurlijk een duidelijk en makkelijk in te vullen contactformulier op de website. Als je dat voor elkaar hebt kunnen we naar de laatste stap!

De juiste categorie en tags

In ieder CMS is het mogelijk om categorieën en tags aan pagina’s en artikelen toe te wijzen. Op die manier structureer jij je website niet alleen voor bezoekers, de zoekmachine profiteert hier ook van. Denk daarom goed na over welke categorieën en tags je aan jouw artikel gaat koppelen. Naar mate je meer gaat schrijven is het slim om hier ook een bepaalde structuur / consistentie in aan te houden. Op die manier zorg je namelijk dat jouw artikelen makkelijk te vinden zijn.

Conclusie

Zoals je in dit artikel hebt gelezen begint het proces van SEO Copywriting al ver voor je überhaupt start met schrijven. Ook stopt het pas ver na dat je klaar bent met schrijven. Ik kan daarom alleen maar zeggen: Maak dit proces jouw proces! Op die manier werkt SEO Copywriting het beste.

Dat is ook precies waarom we deze checklist gemaakt hebben. Om jou op weg te helpen, niet om je te vertellen hoe het moet. Deze checklist is niet heilig, gebruik hem om er je eigen checklist van te maken en je zal gegarandeerd betere resultaten behalen!

Video

Wij zijn natuurlijk erg benieuwd wat jullie van de checklist vinden. Heeft dit artikel je bijvoorbeeld geholpen bij het optimaliseren van jouw SEO Copywriting proces? Laat het ons dan weten in de reacties!

Wil je misschien meer uitleg over de verschillende stappen? Stuur dan een mail naar: info@epurple.nl of bel ons direct op 030 227 05 94, dan kunnen we er over sparren!

Bekijk hier hoe onze Content Marketeer de checklist in de praktijk brengt:

Vrijblijvend adviesgesprek

Laat hier je gegevens achter en er wordt binnen één uur contact met je opgenomen.