HomeKennisbank


Artikelen binnen de categorie:

Kennisbank

Storytelling

Storytelling

Ooit was er eens een content marketeer. Hij was 22 jaar oud en zijn naam was Kristian. Kristian vond het altijd heerlijk om te schrijven, tot hij op een dag opeens geen inspiratie meer had. Hoe hard hij het ook probeerde, hij kreeg geen zinnig woord meer op papier. Op een dag pakte hij zijn laptop en zocht naar nieuwe invalshoeken om vanuit te schrijven. Het internet vertelde hem toen het geheim van storytelling. Nadat Kristian hier urenlang over gelezen had, was hij weer helemaal klaar om de beste teksten te schrijven. Hoe dat komt? Vanwege de magie van het vertellen van verhalen; Storytelling.

Facebook pixel

De Facebook Pixel: Wat is het en hoe gebruik je het?

De Facebook Pixel. Als ervaren social media gebruiker heb je het fenomeen Facebook Pixel vast weleens voorbij horen of zien komen in de vorm van bijvoorbeeld een “remarketing” advertentie. Je hebt een vakantie bekeken en direct word je achtervolgd door advertenties met alle bestemmingen in heel Europa. Hoe doen adverteerders dit? En hoe kan ik de Facebook Pixel inzetten voor mijn bedrijf?

In dit artikel neem ik je mee in de wereld van het fantastische stukje tracking techniek waarmee er een nieuwe wereld voor je open gaat!

3 waardevolle Google Ads tips

3 waardevolle Google Ads tips om meer conversies te realiseren!

Elke adverteerder wil een zo hoog mogelijk rendement uit zijn Google Ads campagnes halen. Dat spreekt natuurlijk voor zich. Maar hoe kun je met behulp van kleine optimalisaties het aantal conversies verhogen? Daar zijn vanzelfsprekend meerdere optimalisaties voor! In dit artikel nemen wij drie ‘micro’ optimalisaties door die jou gaan helpen om meer te sturen op conversies.

mapped moments

Relevant en succesvol inhaken met mapped moments

Vind je het lastig om actief te blijven op social media en weet je niet altijd goed wat je kunt plaatsen?  Dan zou je kunnen beginnen met inhaken en zo leuke relevante content te plaatsen. Zonder dat je al te veel moet nadenken over wat je kunt posten. In dit artikel leg ik uit wat inhaken is en hoe je mapped moments kunt gebruiken voor content op je social media kanalen. Ook geef ik voorbeelden van een bedrijf die het inhaken tot een kunst heeft verworven en welk merk hier mee in de fout is gegaan.

call tracking

Call tracking – Waarom jij het ook moet inzetten

Als bedrijf wil je de belangrijkste interacties tussen de bezoekers en jouw website meetbaar maken.  Denk aan een formulier verzending, e-mail klik en telefoon klikken. Het conversiedoel ‘telefoon klikken’ kan net zo waardevol zijn als bijvoorbeeld een offerte aanvraag, maar dat heb je niet inzichtelijk zonder call tracking. De zoekopdrachten op smartphones hebben zoekopdrachten via desktop al enige tijd ingehaald. Dit zorgt logischer wijs voor meer telefonische conversies. Call tracking levert meer waardevolle data op waarmee je direct aan de slag kunt om de prestaties van jouw campagnes te verbeteren.

seo en linkbuilding

SEO en Linkbuilding

SEO en linkbuilding gaan al jarenlang hand in hand. Het is nog niet heel lang geleden dat linkbuilding vrijwel de enige manier was (buiten het hebben van een website) om een toppositie te veroveren in een sterk concurrerende top 10. Ook al zakt linkbuilding in populariteit binnen de hedendaagse SEO werkzaamheden (en terecht), het is niet verstandig om dit onderdeel volledig ‘links’ te laten liggen.  Om dit duidelijk te maken helderen we eerst op waar linkbuilding nu vandaan komt.

klantbeleving

Wat is klantbeleving? En wat is een 9+ organisatie?

Klantbeleving, het woord zegt het al, is de beleving van de klant. Als je het anders omschrijft kan je ook zeggen dat klant beleving het gevoel van de klant omschrijft op basis van de organisatie. Het gevoel is de perceptie van de klant over de organisatie. Je hoort in de wandelgangen ook wel dat er steeds meer gesproken wordt over Customer Experience (afgekort CX).

keep it simple

Online vindbaarheid complex? KEEP IT SIMPLE!

Vele die een poging wagen om de online vindbaarheid van zijn/haar bedrijf (of het bedrijf waarvoor ze werken) te vergroten gaan vaak te vroeg in op de details en verliezen het grote plaatje. Binnen de online marketing zijn details enorm belangrijk om net een stapje voor te lopen op de concurrent. Echter wordt 1 woord vaak vergeten wanneer mensen hiermee bezig gaan: Time & budget management. Oké dit zijn 3 woorden, maar deze eerste fase is enorm belangrijk en mag niet worden overgeslagen.

Bedrijfsgroei

Bedrijfsgroei

Bedrijfsgroei en automatisering gaan hand in hand

Een ondernemer ziet een behoefte in de markt en speelt daar op in. Hij of zij start een bedrijf en begint met ondernemen. Hoe gaat dit meestal in zijn werk? 9 van de 10 keer start de ondernemer gewoon en doormiddel van trial en error komt deze persoon verder. Je neemt op dag één niet 10 man personeel aan, je schakelt op dag één niet een KPMG of een mckinsey aan. Je doet het zelf en vanuit daar bouw je verder.

Hoger in Google in 4 stappen

Hoger in Google in 4 eenvoudige stappen

Elk jaar verzint de zoekmachine Google wel weer wat nieuws om het algoritme te verbeteren. Sommige aanpassingen zijn permanent, en andere worden weer teruggedraaid. Uiteindelijk heeft Google (en andere zoekmachines ook uiteraard) maar één doel: de gebruiksvriendelijkheid vergroten (waardoor ze dan ook hun 2e doel behalen: winst maken). Ze doen dit door enorme hoeveelheden data te analyseren en op basis daarvan in het hoofd van de bezoeker te kruipen om te achterhalen waar de bezoeker nu echt naar op zoek is.

Het makkelijkste voorbeeld is natuurlijk: Je zoekt op “Ford leasen” en je krijgt Audi als resultaat. Gelukkig is de tijd voorbij dat dit (door een partij als Audi b.v.) te realiseren is om de organische zoekresultaten zo te manipuleren dat ze hun merk tonen wanneer mensen zoeken op b.v. Ford. Echter wordt het een stuk lastiger als een zoekopdracht het volgende is: “Hoe kom ik van mijn kniepijn af?”. Wie staan er bovenaan en wie niet? In dit artikel worden er 4 tips gegeven die impact hebben op jouw positie in Google. Lees snel verder!

Best practices

Product uitverkocht of niet meer leverbaar? Best Practices

Als je een webshop hebt zal het vast wel eens voorkomen dat producten niet meer op voorraad zijn. Wat doe je als producten tijdelijk niet meer leverbaar zijn of als ze definitief niet meer leverbaar zijn? Welk effect heeft dit op je verkopen en de vindbaarheid van je producten in de zoekmachine? In dit artikel lees je de best practices zodat je de juiste keuze maakt!

Apple Search Ads

Apple Search Ads uitgerold in Nederland

Sinds april 2019 is het eindelijk zover: Apple breidt het Apple Search Ads netwerk uit naar 46 extra landen, nadat het in 2016 al was uitgerold in de Verenigde Staten en Canada. Nederland behoort tot één van die 46 landen en dus kun je jouw iOS app promoten binnen de zoekfunctie van de App Store, welke verantwoordelijk is voor 65% van alle app installaties.

Google Ads Editor

De nieuwe Google Ads Editor: Wat kan je ermee?

Google heeft per eind maart 2019 een nieuwe Google Ads Editor gelanceerd voor adverteerders. Nu kunnen adverteerders nog makkelijker en efficiënter wijzigingen in bulk doorvoeren! De Google Ads Editor is gratis te downloaden, zo kunnen adverteerders ook offline aanpassingen doen. Er is Google Ads kennis vereist om de Google Ads Editor te gebruiken.

emiddelde positie kennisbank

We nemen afscheid van de ‘gemiddelde positie’ metric in Google Ads

We nemen afscheid van de ‘gemiddelde positie’ metric in Google Ads

Een van de oudste metrics in Google Ads (voorheen Google AdWords) zal vanaf september 2019 niet meer beschikbaar zijn. Na meer dan 15 jaar trouwe dienst heeft Google besloten dat de ‘gemiddelde positie’ niet meer van toegevoegde waarde is voor de adverteerder. Deze statistiek geeft aan op welke positie in de zoekresultaten je advertentie gemiddeld gezien getoond wordt. Stond je advertentie bijvoorbeeld in 50% van de gevallen op positie 1 (de hoogste positie) en in 50% van de gevallen op positie 2, was je gemiddelde positie 1,5. Dit cijfer zegt echter niets over wáár op de pagina je advertentie getoond is. Als je de enige adverteerder bent in de betreffende veiling, is je positie altijd 1. Ook wanneer je advertentie helemaal onderaan de pagina (nog onder de organische resultaten) getoond wordt. Lees hier verder!

kennisbank bas filter

Filters: Canonical, Noindex, AJAX of Robots.txt?

Pagina’s waarop je kunt filteren is een onderdeel waar je met een enigszins grote website al snel mee te maken krijgt. Vooral wanneer je op een webshop veel producten aanbiedt is het voor bezoekers handig wanneer je producten kunt filteren. Er zijn verschillende manieren om je categoriepagina’s te filteren, maar welke pas je toe? En welk effect heeft dit op je rankings in Google? In dit artikel lees je de best practices zodat jij de beste keuze kunt maken. Lees dan snel verder!

zoektypen epurple banner

De verschillende zoektypen binnen Google Ads

De verschillende zoektypen binnen Google Ads

Om de campagnes met de juiste instellingen in te richten, is voor de beginnende adverteerders nog niet helemaal duidelijk wat de verschillende zoektypen zijn binnen Google Ads. Het ‘gevaar’ van de verkeerde zoektypen gebruiken binnen de campagnes, is dat jouw advertentietekst getoond kan worden aan personen die helemaal niet op zoek zijn naar jouw product of dienst. Daarom is het belangrijk om te kiezen voor de juiste zoektypen. Benieuwd welke dit zijn? Lees dan snel verder!

perfecte fb ad banner

De perfecte Facebookadvertentie bestaat (niet)…

“Help mijn advertentie presteert niet goed.. Ik heb één prachtige Facebook advertentie ingericht maar toch genereer ik geen verkopen en zijn er maar weinig personen die klikken. Wat doe ik verkeerd?”- Vroeg Tim met een teleurgestelde blik. Een prachtig voorbeeld uit de praktijk waarnaar ik graag refereer bij het schrijven van dit artikel; “De perfecte Facebookadvertentie bestaat (niet)”.

Facebook advertenties, tegenwoordig niet meer weg te denken uit het zakelijke bedrijfsleven. Steeds meer bedrijven beginnen de kracht van Facebook in te zien en beginnen met adverteren! Maar hoe zorg je ervoor dat je naast het genereren van Facebook likes ook bezoekers en natuurlijk verkopen genereert? Ik leg het je graag uit en zal je wat tips geven! Lees hierover snel verder!

SEA tips

Online Marketing Innovaties

Online Marketing innovaties

De laatste tijd heeft Epurple zich opnieuw druk bezig gehouden met innovaties. Afgelopen weken stonden dan ook in het teken van nieuwe ontwikkelingen en disciplines. Omdat wij veel waarde hechten aan innovaties en de ontwikkelingen snel gaan, is het belangrijk om zo veel mogelijk met elkaar te delen en van elkaar op de hoogte te blijven. De innovaties van de afgelopen tijd delen wij graag met u. Benieuwd welke dit zijn? Lees dan snel verder!

verkeersstromen in google analytics

Growth hacking

Growth hacking is al een tijdje een grote speler binnen de marketingtrends. De term, voor velen nog onbekend terrein werd in het begin voornamelijk gebruikt door startups. Tegenwoordig heeft growth hacking zich echter ook geïntegreerd in de marketingstrategie van veel non-startup bedrijven. Ben je benieuwd wat het inhoudt en of het ook binnen jouw organisatie past? Lees dan snel verder!

Social media kennisbank

Influencer Marketing

Bij influencer marketing beïnvloedt een individu met een achterban (influencer) de emoties, meningen en het gedrag van de doelgroep via blogs of video’s. Een simpel voorbeeld hiervan is een youtuber die via storytelling zijn kijkers beïnvloedt. Dit kan een zeer effectieve manier zijn om je doelgroep te bereiken. Benieuwd hoe je dit het beste kan aanpakken? Lees dan snel verder!

verkeersstromen in google analytics

Nieuwe Privacywet

De nieuwe privacywet en de impact op online marketing

Sinds 25 mei 2018 geldt de nieuwe Europese privacywet; General Data Protection Regulation, in Nederland noemen we deze de AVG, Algemene Verordening Gegevensbescherming. Dit betekent dat het beleid en de werkwijze rondom het verzamelen en opslaan van persoonsgegevens van veel bedrijven is veranderd. Ben je benieuwd naar de gevolgen voor jouw organisatie? Lees dan snel verder!

verkeersstromen in google analytics

Dashboards gebruiken voor inzichtelijke data

Dashboards gebruiken binnen CRM

Tegenwoordig maakt bijna ieder bedrijf gebruik van CRM. Customer Relationship Management oftewel CRM is een strategie waarmee je alle klant relaties en klant contacten van je bedrijf kunt beheren. CRM is in dit digitale tijdperk haast niet meer weg te denken. Het geeft je namelijk niet alleen een schat aan informatie, maar ook meer inzicht in je bestaande en potentiële klanten en in de voortgang van verschillende afdelingen binnen jouw organisatie. Helaas is het ook zo dat de “schat” aan informatie zo groot is dat het inzichtelijk maken van de data nogal moeilijk kan zijn. Benieuwd hoe het gebruik van dashboards kan bijdragen aan inzichtelijke data? Lees dan snel verder!

wat is seo

Website migratie

Tips voor een succesvolle website migratie

Ben je van plan om je website eens goed onderhanden te nemen of krijg je een nieuw domein of nieuwe URL-structuur? Dan is het erg belangrijk om het proces van de website migratie goed in te richten. Vaak gaat het bouwen van een nieuwe website namelijk gepaard met een aantal specifieke problemen. Benieuwd naar de tips die wij voor jou hebben op het gebied van website migratie? Lees dan snel verder!

wat is seo

Nieuwe website lanceren

Hoe lanceer je een nieuwe website zonder posities en bezoekers te verliezen?

Een nieuwe website lanceren, een nieuw domein of een nieuwe URL structuur van je website heeft vaak een tijdelijke of blijvende dip in de rankings van jouw website als gevolg. Benieuwd naar de vijf stappen die een mogelijke dip in verkeer naar jouw nieuwe website kunnen minimaliseren? Lees dan snel verder!

verkeersstromen in google analytics

Creatief shoppen via Findur

Creatief shoppen via Findur

Shoppen vanuit je lui stoel, wie doet dit nou niet? Oud studenten van de TU Eindhoven hebben dit concept wel heel erg letterlijk vertaald. Enthousiastelingen konden in het Black Friday weekend gebruik maken van een zelf rijdende bank (ja, je leest het goed) die de bankzitter naar de door hen uitgekozen fysieke winkel rijdt. Dit simpelweg door gebruik te maken van applicatie genaamd “Findur” die de gebruiker in staat stelt een winkel in de desbetreffende locatie te tonen, de fysieke voorraad weer te geven en de gebruiker te navigeren naar de door hen uitgekozen winkel.

SEA tips

Vernieuwde Google AdWords interface

Google vernieuwt haar AdWords interface

Google komt eindelijk met haar nieuwe AdWords interface nadat zij vorig jaar aangekondigde in 2017 te komen met een verbeterde versie. Vanaf heden is het voor elke gebruiker beschikbaar. Door middel van de vernieuwde interface is het voor gebruikers mogelijk sneller en efficiënter te werken. Dit heeft voornamelijk te maken door het toenemende aantal insights die nu mogelijk worden gemaakt. Wat zijn de verschillen tussen de nieuwe en de oude interface?

Lokale zoekmachine optimalisatie

Gebroken linkbuilding

Gebroken linkbuilding

Google geeft aan dat er een toegevoegde waarde is aan het omleiden van gebroken links. Gebroken linkbuilding is de mogelijkheid om 404 error pagina’s te leiden naar een link die verwijst naar een van jouw pagina’s. Wat zijn de mogelijkheden van gebroken linkbuilding en hoe kan jij dat toepassen voor jouw website?

Social media kennisbank

Guerrilla Marketing

Guerrilla Marketing

Guerrilla marketing, een vaak goedkope, opvallende en vooral effectieve vorm van marketing. Je zult het vast wel eens gezien hebben; een guerrilla marketing actie. Denk maar een aan bestickerde bussen waarbij het lijkt alsof de deuren kaken zijn die tientallen reizigers opeet. Ook zijn er acties die minder lijken op een goed doordachte marketing uiting(dit zijn ze natuurlijk wél!). Deze (vaak ludieke) acties wekken een sterke reactie op als schrikken, lachen of zelf boosheid. Blogs, radio en televisie happen hier maar al te graag op toe omdat het vaak grappig of controversieel is. In dit blogartikel lees je kort een aantal vormen van guerrilla marketing en de voor en nadelen ervan. Tot slot geef ik enkele voorbeelden van mislukkingen en succesverhalen.

Lokale zoekmachine optimalisatie

Google Instant Search

 Google stopt met Instant Search

Google stopt met Instant Search. Instant Search, waarmee je tijdens het typen in Google’s zoekbalk direct al zoekresultaten te zien krijgt en waarmee er wereldwijd 3,5 miljard seconde per dag zou kunnen worden bespaard , stopt na 7 jaar met bestaan. Wat is hiervan de achterliggende reden?

Social media kennisbank

Adverteren via het opkomende Facebook Watch?

Facebook Watch, hét nieuwe online platform voor films en series?

Online films en series kijken, het is tegenwoordig niet meer weg te denken aan de dagelijkse dagindeling. Het zal je ongetwijfeld ook zijn opgevallen dat verschillende bedrijven hier slim op inspelen. De laatste jaren schieten online streamingdiensten zoals Netflix en Videoland als paddenstoelen uit de grond. Kan Facebook Watch deze diensten overtreffen door een eigen, online platform voor films en series te starten? En wat voor marketingtechnische voordelen biedt dit nieuwe platform?

Social media kennisbank

Instagram voor bedrijven, groeien via social media

Instagram voor bedrijven, groeien via social media

Instagram is een van de populairste social media kanalen op dit moment. Met ruim 700 miljoen gebruikers staan ze op een 2e plek in achter “grote broer” Facebook. Waar er in de laatste 6 maanden van 2016 100 miljoen gebruikers zijn bijgekomen heeft Instagram er in de eerste vier maanden weer 100 miljoen gebruikers bijgekregen. De populariteit is enorm. In Nederland zijn er momenteel ruim 3 miljoen mensen die gebruik maken van Instagram.

verkeersstromen in google analytics

De verkeersstromen in Google Analytics

De verkeersstromen in Google Analytics

Voor veel websites geldt dat ze zoveel mogelijk verkeer willen binnenhalen. Echter is het wel belangrijk dat de kwaliteit van dit verkeer goed is. De verkeerde mensen op je website binnenhalen levert niet veel op. Je wilt eigenlijk zoveel mogelijk mensen binnenhalen die interesse hebben in jouw product of dienst. Binnen het internet leiden er verschillende verkeersstromen naar jouw website. Het is belangrijk om deze verkeersstromen te meten met Google Analytics. De verkeersstromen hebben vaak verschillende eigenschappen. In dit artikel leggen we de verschillen tussen deze verkeersstromen uit.

verkeersstromen in google analytics

Maak je nieuwsbrief succesvol – 6 tips

Maak je nieuwsbrief succesvol

De e mail is al bijna net zo oud als het internet. Toch blijft email marketing een enorm succesvolle manier van marketing. Veel bedrijven sturen dan ook periodiek een mail naar haar e mail bestand. Echter kan er best veel tijd gaan zitten in het opstellen van zo een nieuwsbrief. Het is dan ook belangrijk dat deze zo goed mogelijk wordt gelezen. In dit artikel hebben wij een aantal punten waar je rekening mee moet houden bij het versturen van je periodieke nieuwsbrief.

wat is seo

Google Algoritme Update 17 mei 2017

Google Algoritme Update 17 mei 2017

17 mei is er een Google algoritme update geweest. De update kan gevolgen hebben voor het organische verkeer dat via Google op je website komt. De laatste tijd lijkt Google bijna iedere maand een update uit te voeren in het algoritme. Zo zijn er updates opgemerkt op 5 januari, 7 februari, 7 maart, 26 april, 4 mei en 17 mei. De updates lijken gericht op de kwaliteit van websites. Denk hierbij aan gebruikers gemak en content kwaliteit. Websites met niet unieke of magere content, technische problemen en of gebruiksonvriendelijke websites lijken verkeer te verliezen.

verkeersstromen in google analytics

Haal meer uit Google Analytics

Haal meer uit Google Analytics

Google Analytics is dé dienst van Google voor het meten van website statistieken en gegevens. Het doel van Google Analytics is inzicht geven in bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves. Op basis van deze gegevens kom je er achter hoe je website presteert. Daarnaast is Google Analytics nauw verbonden met Google AdWords waardoor het eenvoudig is om advertentie en reclame campagnes te beheren. Het werken met Google Analytics is belangrijk om je website optimaal te laten presteren. Echter is het best ingewikkeld om er het maximale uit te halen. Daarom hebben wij hier een aantal tips opgesteld!

wat is seo

Het schrijven van SEO teksten

Het schrijven van SEO teksten

Het schrijven van SEO teksten is een belangrijk onderdeel geworden van online marketing. Veel bedrijven en websites zijn aan de slag gegaan met het plaatsen van artikelen en of whitepapers. Het schrijven van deze SEO teksten kan je helpen bij het ranken in Google. Er moet dan wel met een aantal factoren rekening gehouden worden tijdens het schrijven van de content. Waar moet je nou op letten bij het schrijven?

wat is seo

Lokale SEO

Lokale SEO

Een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie is lokale SEO. Het is voor Google belangrijk om zo relevant mogelijke zoekresultaten aan te bieden aan haar gebruikers. Op deze manier verhogen zij het gebruikersgemak. Dit leidt weer tot klant/ gebruikers loyaliteit. Het aanbieden van lokale zoekresultaten is een vorm waarop Google zo relevant mogelijk wil zijn. Lokale SEO zorgt ervoor dat jouw site beter gevonden wordt op zoekopdrachten met een relevante locatie. Wat dit precies inhoudt en hoe je dit het beste kan toepassen lees je in het volgende artikel:

SEA tips

10 SEA tips voor winstgevende advertenties

10 SEA tips voor winstgevende tekstadvertenties

Hierbij 10 SEA tips waarmee jij een winstgevende tekstadvertentie mee kan opzetten in Google AdWords. Bij het opzetten van een advertentie spelen veel factoren mee. Helemaal wanneer je een winstgevende advertentie campagne wilt opzetten. Om je potentiële klanten te bereiken moeten je tekstadvertenties namelijk specifiek, relevant, aantrekkelijk zijn en veel mogelijkheden bieden. Om zelf een succesvolle SEA campagne op te zetten hebben wij hierbij maar liefst tien SEA tips om je tekstadvertentie succesvol te maken.

SEA tips

Online adverteren op mobiel

Online adverteren op mobiel

De groep mobiele Google gebruikers groeit. Het is dus belangrijk rekening te houden met deze groep. Dat geldt niet alleen voor het inrichten van je website maar ook voor het inrichten van je advertentie campagnes. Er zijn namelijk enkele verschillen tussen mobiele advertenties en reguliere advertenties. In AdWords wordt met mobiele apparaten zowel smartphones als tablets bedoeld. Met desktops worden zowel desktops als laptops bedoelt. Je kan bij het maken van een tekstadvertentie in Google kiezen om een voor mobiel geoptimaliseerde advertentie te maken. Deze advertentie krijgt bij mobiele apparaten voorrang op de standaard tekstadvertentie. Ga je advertenties opzetten voor mobiele apparaten houdt dan rekening met de volgende onderdelen:

Conversie optinalisatie tip, Usability, User Experience en Conversie

Twee conversie optimalisatie tips

Twee conversie optimalisatie tips

In dit artikel krijg je twee conversie optimalisatie tips die betrekking hebben tot de prijs. Conversie optimalisatie is een belangrijk aspect van e commerce. Een conversie is het behalen van een doel, bijvoorbeeld wanneer een bezoeker overgaat tot aankoop. Dit doel kan van alles zijn en er kunnen meerdere conversies zijn. Voor een webwinkel is een aankoop een conversie maar ook het inschrijven voor de nieuwsbrief is een conversie. Het meten van conversies is belangrijk omdat je op deze gegevens kan sturen. Op deze manier kun je meten of een aanpassing aan je website positieve gevolgen heeft. Een website kan worden geoptimaliseerd om het aantal conversies te verhogen.

Lokale zoekmachine optimalisatie

Hoe kom ik hoger in Google? 10 SEO Tips

Hoe kom ik hoger in Google? 10 SEO Tips

Dit artikel geeft je 10 SEO tips welke jij direct kan inzetten. Zoekmachines zijn een enorm belangrijk onderdeel van online marketing. Een website die online slecht gevonden wordt zal een stuk minder bezoekers binnen halen dan een website die goed gevonden wordt op veel relevante zoektermen. Vraag jij je af hoe je hoger kan scoren in Google? Pas dan deze tien zoekmachine optimalisatie tips toe!

verkeersstromen in google analytics

Waarom is een mobiele website zo belangrijk?

Waarom is een mobiele website zo belangrijk?

Waarom is een mobiele website zo belangrijk? De mobiele gebruiker wordt namelijk steeds belangrijker om verschillende redenen. Het aantal mensen die in het bezit zijn van een smartphone is in de laatste jaren enorm toegenomen. We weten dat Google deze gebruiker erg belangrijk vindt en dat zij haar service hier steeds meer op gaat richten. Waarom is de mobiele gebruiker zo belangrijk?

Conversie optinalisatie tip, Usability, User Experience en Conversie

Usability, User Experience en Conversie

Usability, User Experience en Conversie?

Usability, User Experience en Conversie zijn termen die vaak langskomen als het gaat om online marketing. Naast het aantrekken van verkeer naar je website is het in goede banen leiden van dit verkeer op je website net zo belangrijk. Een vuistregel binnen marketing is dat het duurder is om een klant te winnen dan hem te behouden. Het is zonde om verkeer aan te trekken en hier vervolgens op een ineffectieve manier mee om te gaan. Hierbij zijn termen zoals Usability, User Experience en Conversie erg belangrijk. Echter worden deze termen nog weleens door elkaar gehaald. In dit artikel lees je precies wat deze termen inhouden en hoe je ze moet inzetten.

verkeersstromen in google analytics

De korte maar turbulente geschiedenis van online marketing

De geschiedenis van online marketing

De geschiedenis van online marketing is kort maar turbulent. Tegenwoordig worden er miljarden uitgegeven aan marketing via internet. Het lijkt dan ook één van de belangrijkste marketing kanalen van deze tijd te zijn. Het sport merk Adidas maakte onlangs bekend te stoppen met reclame op televisie en al haar pijlen gaat inzetten op digitale marketing.

Echter is het wereldwijde web nog niet eens zo heel lang geleden opgericht. Daarnaast is bijvoorbeeld het grootste sociale medium Facebook nog maar net 10 jaar openbaar. De meeste lezers van dit artikel zijn waarschijnlijk zelfs opgegroeid zonder internet. Na de oprichting van het wereldwijde web zijn de ontwikkelingen in sneltreinvaart doorgegaan. Vanaf webpagina’s  die enkel bestonden uit tekst zijn we nu bij geautomatiseerde gesprekspartners die beschikken over kunstmatige intelligentie en spraakherkenning met als doel ervoor te zorgen dat jij als consument een online aankoop doet.

wat is seo

Wat zijn Accelerated Mobile Pages (AMP)

Wat zijn Accelerated Mobile Pages (AMP)? 

Een ontwikkeling in de mobiele revolutie zijn Accelerated Mobile Pages, vaak afgekort als AMP. De mobiele gebruiker krijgt een steeds hogere prioriteit bij Google. Dit zorgt voor ontwikkelingen om de mobiele gebruikerservaring te verbeteren. Een voorbeeld van één van deze ontwikkelingen zijn AMP. In dit artikel lees je wat dit precies zijn.

verkeersstromen in google analytics

Gaat de chatbot de app vervangen?

Gaat de chatbot de app vervangen?

Het concept van de chatbot is al vrij oud echter lijkt het erop dat dit online communicatiekanaal het komende jaar gaat opleven. Een chatbot of chatterbot is een geautomatiseerde gesprekspartner. In het verleden zijn er verschillende chatbots geweest. Deze deden vaak niets anders dan geautomatiseerde reacties geven. Tegenwoordig is de technologie hierachter een stuk beter en worden de bots steeds slimmer. De ontwikkeling van artificial intelligence speelt hier een grote rol in. Chatbots begrijpen vragen beter en kunnen hier beter antwoord op geven. Het antwoord kan informatief zijn zoals bedrijfsinformatie maar het kan ook commercieel zijn. In dit geval zou er een product aangeboden kunnen worden.

SEA tips

Google Update: Het advertentie icoontje verdwijnt langzaam

Google Update: Het advertentie icoontje verdwijnt langzaam

Google update: recentelijk heeft Google een wijziging gemaakt in het tonen van haar advertenties. Het groene icoontje dat voor de advertentie staat is gewijzigd. Een tijd geleden was het icoontje geel, toen werd het groen, en nu is het icoontje wit met groen.

Conversie optinalisatie tip, Usability, User Experience en Conversie

Call Tracking

Is Call Tracking de toekomst?

Eind 2016 heeft Google aangekondigd dat zij zullen gaan experimenteren met het zogenoemde Mobile-first index. Dit betekent dat Google niet meer de desktop versie van een website gebruikt als basis voor de ranking maar de mobiele versie. Google heeft in 2015 voor het eerst in verschillende landen meer zoekopdrachten via mobiele apparaten gehad dan via desktops. Dit heeft verschillende gevolgen voor online marketing. Nu worden namelijk ook alle toepassingen die de mobiele versie met zich mee brengt belangrijker. Bezoekers kunnen namelijk vanaf een zoekopdracht direct overgaan tot een telefonische conversatie. Call Tracking maakt het voor bedrijven mogelijk om deze leads te volgens en zich optimaal aan te passen aan de veranderingen.

wat is seo

Google Rankbrain en artificial intelligence

Hummingbird

Google Rankbrain is een onderdeel van het complete algoritme dat de zoekmachine gebruikt. Google maakt gebruik van een algoritme om zoekopdrachten te begrijpen en hier de juiste resultaten bij te vinden. Het complete algoritme dat Google gebruikt is enorm en maakt naar eigen zeggen gebruik van meer dan 200 factoren. Tot 2013 had het complete algoritme geen eigen naam. Na een complete vernieuwing heeft deze de naam “Hummingbird” gekregen. Er is voor deze naam gekozen omdat dit nieuwe algoritme snel en precies zou zijn. Onder deze 200 factoren zitten onder andere verschillende algoritmes.

wat is seo

Toename van gesproken zoekopdrachten

Voice search – gesproken zoekopdrachten

Voice search gaat de manier waarop we zoekopdrachten indienen veranderen. Er is een toename in gesproken zoekopdrachten. Dit heeft effect op de zoektermen en de manier waarop de zoekopdracht gebouwd is. Steeds meer mensen spreken namelijk de zoekopdracht in via mobiele apparaten of zelfs desktops. Dit doen zij in plaats van het traditionele typen. Deze trend is voornamelijk te zien onder jongeren. In 2016 lag het percentage van de gesproken opdrachten ongeveer op 20%. Naar verwachting moet dit in 2020 ergens liggen bij maar liefst 50%!

Conversie optinalisatie tip, Usability, User Experience en Conversie

M commerce wordt steeds belangrijker

Wat is M commerce?

Een tijd geleden was E commerce amper van toepassing. Verschillende ondernemers hebben zich destijds vergist in de impact die deze ontwikkeling met zich mee bracht. Anno 2017 is E commerce niet meer weg te denken! De volgende stap in deze ontwikkeling is M commerce. Dit zijn online aankopen gedaan op mobiele apparaten. Het aantal bezitters van een smartphone is de laatste jaren enorm gestegen. Dit brengt natuurlijk enige veranderingen met zich mee: steeds meer mensen gaan aankopen doen via hun smartphone.

wat is seo

Mobile first index Google – wat betekent dit voor jou?

Google gaat van desktop first naar mobile first index

Een belangrijke update is dat Google in 2017 niet meer met een desktop first index gaat werken maar met een mobile first index. De zoekmachine heeft in het verleden altijd de desktop de hoogste  prioriteit gegeven. Dit wilt Google omgaan draaien naar aanleiding van het stijgende gebruik van de smartphone. In dit geval wordt de ranking van de mobile pagina’s op verschillende manieren leidend. Dit heeft impact op de mate waarin je scoort in de zoekresultaten.

Lokale zoekmachine optimalisatie

Hoe kom je hoger in de google zoekmachine?

Een hogere positie in de organische zoekresultaten van Google behalen

Hoger in de Google zoekresultaten komen: dat is iets wat alle webmasters willen. Steeds meer websites willen beter gevonden worden in Google. De concurrentie wordt hierdoor dus ook steeds groter. Hier volgen een paar handige tips om je site direct te optimaliseren en hoger in Google te staan!

Lokale zoekmachine optimalisatie

Backlinks verkrijgen

Backlinks vergaren

Je wilt graag hoger in Google komen maar je weet niet waar je moet beginnen? Heb je al een killer content geschreven en is jouw pagina helemaal geoptimaliseerd? Begin dan eens met backlinks! Backlinks zijn links die verwijzen naar jouw pagina, maar die op andere websites staan. Deze backlinks zijn belangrijk voor de positie van je website in Google. Dit heeft allemaal te maken met Google ’s Algoritme.

SEA tips

Google lanceert nieuw beleid voor Adsense advertenties

Het nieuwe AdSense beleid van Google

Google heeft sinds dinsdag 15 november een nieuw beleid voor de Google AdSense advertenties. Na de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten hebben Google en Facebook veel kritiek gehad omdat ze hebben gepromoot met websites die neppe content bevatten, zoals neppe nieuwsartikelen. Hierdoor wil Google niet meer dat bedrijven advertenties (die mogelijk worden gemaakt door Google) plaatsen op sites met schadelijke content.

verkeersstromen in google analytics

Google test “nieuw“ Shopping format op Youtube!

Shopping zoals we het kennen, maar dan op Youtube

De combinatie Shopping en Youtube is niet nieuw. Google begon al in 2015 met de integratie van Shopping in Youtube. Echter, het format waarmee nu tests worden gedraaid is nieuw voor Youtube. De test met het nieuwe shopping format werd afgelopen maandag (7 november) gespot door een marketing bureau in Denemarken. 

verkeersstromen in google analytics

Nieuw in Adwords: Bericht extensies

Bericht extensies uitgerold! (Click-to-message)

Met bericht extensies kunnen internetgebruikers die uw advertentie bekijken op een pictogram klikken en hierdoor rechtstreeks per sms contact opnemen. Bijvoorbeeld om een afspraak te maken, een offerteaanvraag te doen, een bepaalde serve aan te vragen of om meer informatie te verkrijgen. Een mooie extra optie om de klant contact op te laten nemen.

verkeersstromen in google analytics

Aan de slag met Google Shopping!

Wat is Google Shopping precies?

De meeste mensen zijn ooit wel eens een Google Shopping advertentie tegengekomen. Diegene die nog onbekend zijn met Google shopping advertenties kunnen onderstaande video raadplegen. In de video is er een zoekopdracht gedaan naar een originele Apple opladers. Google laat automatisch, via shopping , advertenties zien voor originele Apple opladers. In de Shopping advertenties is overzichtelijk te zien hoe duur de verschillende opladers zijn, hoe de opladers eruit zien en wie de aanbieder is. Daarnaast is er nog ruimte voor een korte beschrijving van de oplader. Als de internetgebruiker met de muis over de advertentie zweeft verschijnt er meer informatie over het product. Google Shopping maakt het dus mogelijk voor aanbieders om hun catalogus online aan te bieden en de producten weer te geven aan relevante klanten.

SEA tips

Google Adwords: van 30 naar 150 klantbeoordelingen per jaar

Wil je ook graag de befaamde sterren onder je bedrijf hebben staan in de Google zoekresultaten? Dat kan, maar er zijn wel 150 klantbeoordelingen (Ja, je ziet het goed!) per jaar voor nodig. Met dank aan de nieuwste Google Adwords update ben je verplicht niet 30, maar 150 klantbeoordelingen per jaar te krijgen wil je dat de klantbeoordeling-sterren (seller ratings) zichtbaar zijn.

Lokale zoekmachine optimalisatie

Google introduceert Reviews van Internet

Naast de Google recensies, de recent toegevoegde best of-lijsten en de critic reviews, is het sinds 7 september 2016 mogelijk om ook reviews van lokale bedrijven te bekijken die op sites van derde partijen staan. Deze nieuwe aanpassing wordt Reviews from the Web (Reviews van internet)  genoemd.

Lokale zoekmachine optimalisatie

Zoekwoorden onderzoek in 4 stappen

Zoekwoorden onderzoek  is essentieel voor SEO optimalisaties. Maar wat is een zoekwoorden onderzoek precies? Waar moet rekening mee worden gehouden en hoe wordt een zoekwoordonderzoek uitgevoerd?

wat is seo

Wat is SEO?

Je hebt de term vast wel eens voorbij horen komen, maar wat is SEO precies? SEO staat voor Search Engine Optimization en is de Engelse vertaling van zoekmachine optimalisatie. SEO is een proces binnen de online marketing waarbij wordt geprobeerd een website of webpagina zo goed mogelijk op te laten vallen binnen de (organische) resultaten van een zoekmachine. Om beter op te vallen in de organische resultaten van Google zijn onder andere de volgende punten belangrijk. Lees hier meer over SEO.

Conversie optinalisatie tip, Usability, User Experience en Conversie

Wat is Leadgeneratie?

Wat is Leadgeneratie? Leadgeneratie omvat alle activiteiten die gericht zijn op het in contact te komen en het achterhalen van interesses bij potentiële klanten.  Er zijn verschillende mogelijkheden om leads te genereren, zoals media relaties, promotie evenementen, white paper marketing, email marketing, netwerkevenementen, beurzen en telemarketing.

SEA tips

“Expanded text ads niet altijd beter”

Sinds vorige maand is het mogelijk om gebruik te maken van uitgebreide tekstadvertenties in Google AdWords. De uitgebreide tekstadvertenties geven de AdWords gebruiker onder andere de mogelijkheid om meer tekst in advertenties te schrijven.

verkeersstromen in google analytics

online vs. offline marketing

Online marketing: is een verzamelterm voor verschillende technieken die worden gebruikt om producten, diensten en bedrijven via het internet onder de aandacht te brengen.

Offline marketing: is het overbrengen van de waarde van producten of diensten zonder het gebruik van digitale media, zoals internet. Enkele voorbeelden zijn: advertenties in huis-aan-huisbladen, dagbladen, tijdschriften, televisie en radioreclame en promotieteams.

Lokale zoekmachine optimalisatie

Alt tag

Een Alt tag is een omschrijvende tag die mee kunt geven aan onder andere afbeeldingen. Zoekmachines zoals Google beoordelen jouw website onder andere op alt tags (van afbeeldingen) en op deze manier kunnen ze een rol spelen bij het goed vindbaar maken van jouw website. Relevante alt tags kunnen bijvoorbeeld de titel van de afbeelding zelf zijn of de titel van het bijbehorende product. Vul deze dus altijd in.